Fazer överväger att stänga sitt bageri i Uleåborg

Fazer har utvärderat effektiviteten av sitt bagerinätverk, och planerar att stänga bageriet i Uleåborg och överföra dess verksamhet till sina övriga bagerier. Fazer inleder samarbetsförhandlingar, som berör alla 83 medarbetare vid bageriet i Uleåborg. Fazer måsta överväga anpassningsåtgärder av affärsverksamheten, eftersom konsumtionen av förpackat bröd har minskat. Däremot har efterfrågan på produkter som bakas och gräddas i matbutikerna ökat. Fazers butiksbagerier ökar i antal, och de kommer i framtiden att sysselsätta allt fler bagare.

”Sysselsättningens fokus kommer att förändras. Vår butiksbageriverksamhet växer. Vi har nu 64 butiksbagerier i Finland, som sysselsätter 450 personer. År 2021 kommer det att finnas uppskattningsvis 100 butiksbagerier och upp till 600 medarbetare. Samtidigt är vi tvungna att anpassa vår affärsverksamhet, eftersom efterfrågan på förpackat bröd minskar. Även kostnaderna för material och energi har fortsatt stiga, och det är inte möjligt att överföra kostnadseffekterna till priserna i sin helhet”, berättar Markus Hellström, verkställande direktör för Fazer Bageri i Finland.

Fazer stöder sin personal i förändringen

Fazer har utvärderat alternativ för effektiveringen av bagerinätverket, och överväger att stänga bageriet i Uleåborg och överföra dess verksamhet till sina övriga bagerier.  Fazer inleder samarbetsförhandlingar, som berör alla 83 medarbetare i bageriet i Uleåborg. Den eventuella stängningen av bageriet i Uleåborg skulle infalla hösten 2019. Fazer stöder dem, som kunde beröras av en eventuell uppsägning.

”Anpassningen av verksamheten är nödvändig med hänsyn till vår framtida konkurrenskraft. Ifall det blir aktuellt att stänga bageriet i Uleåborg, vill vi främja de berörda medarbetarnas möjligheter till sysselsättning. Vi kommer att samarbeta med arbetskraftsförvaltningen i området och vi strävar efter att i mån av möjlighet även erbjuda arbete i Fazers andra bagerier”, säger Hellström.

Fazer har bagerier i Vanda, Lahtis, Villmanstrand och Uleåborg. Därutöver har Fazer 64 butiksbagerier i dagligvarubutiker, där bagarna bakar varje dag. Fazer Bageri sysselsätter i Finland sammanlagt ca 1600 personer. Andelen inhemska bageriprodukter överstiger 95 %.

Frågor från media:

Kommunikationsdirektör Anniina Niemistö, Fazer Bageri Finland
anniina.niemisto@fazer.com, tfn +358 40 674 4672

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, växtbaserade måltider, mjölkfria produkter och on-the-go-mat och -dryck samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Fazers mission är Mat med mening. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2017 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.