Fazer planerar ändringar i verksamhetsmodellen för butiksbagerierna i Finland

Fazers butiksbageriverksamhet har expanderat kraftigt under de senaste åren, och i Finland finns det hela 131 butiksbagerier. För att skapa bästa möjliga förutsättningar för lönsam tillväxt och för ett ännu närmare kundsamarbete även i framtiden har Fazer beslutat att se över sin butiksbageriorganisation. Fazer planerar ändringar i verksamhetsmodellerna för att kunna utveckla affärsverksamheten så att den blir ännu starkare och snabbt kan tillgodose de föränderliga kund- och konsumentbehoven. Till följd av planerna inleder Fazer Bageri Finland omställningsförhandlingar som gäller personalen inom butiksbageriverksamheten. Om de planerade ändringarna blir av kan de leda till att arbetsuppgifter upphör eller ändras eller till att nya arbetsuppgifter uppstår.

Fazers butiksbageriverksamhet har utvecklats snabbt: under 2022 öppnades 13 nya butiksbagerier, och nu finns det redan 131 butiksbagerier runt om i Finland. Genom ett nära samarbete med kunderna har företaget kunnat utveckla olika koncept som tillgodoser konsumenternas behov.

Konsumenternas köpbeteende har förändrats till följd av inflationen, det osäkra världsläget och de ökade energi- och råvarukostnaderna. Konsumenterna överväger sina köp allt mer noggrant, och allt fler väljer förmånligare produkter.

Fazer tvingas se över sina verksamhetssätt för att stödja lönsam tillväxt och samtidigt stärka sin konkurrenskraft. Fazer överväger att genomföra ändringar med målet att anpassa butiksbageriorganisationen och dess verksamhetssätt till den snabbt expanderade affärsverksamheten och till förändringarna i omvärlden. Företagets mål är att skapa en konkurrenskraftig och ännu mer flexibel verksamhetsmodell som även bidrar till att stärka chefsarbetet och personalens välbefinnande ytterligare.

Fazer inleder omställningsförhandlingar

Till följd av de planerade ändringarna inleder Fazer omställningsförhandlingar som gäller 660 personer som hör till butiksbageriorganisationen. Förhandlingarna gäller inte Fazer Leipomot Oy personal.

Enligt arbetsgivarens bedömning kan de planerade ändringarna, om de blir av, leda till att arbetsuppgifter upphör eller ändras eller till att nya arbetsuppgifter uppstår. Förhandlingarna kan leda till att högst 96 anställningar sägs upp, om arbetsgivaren och arbetstagaren inte kan enas om ett nytt arbetsavtal och villkoren i det.

Omställningsförhandlingarna inleds den 20 mars 2023 och pågår i minst sex veckor.

Vid förhandlingarna behandlas grunderna för, konsekvenserna av och alternativen till åtgärderna samt eventuella omplacerings- och utbildningsalternativ. Vid förhandlingarna behandlas dessutom frågor gällande personernas omställningsskydd.

Fazer stöder sin personal under ändringarna

Om förhandlingarna leder till att anställningar sägs upp stöder Fazer personalen och gör allt för att underlätta de anställdas möjligheter att hitta nytt arbete. Lediga jobb inom Fazer-koncernen erbjuds i första hand till de anställda som berörs av de eventuella uppsägningarna. Företaget kommer också att samarbeta med de offentliga arbets- och näringstjänsterna (TE-tjänsterna).

Mediekontakt:

Tarja Kuusela, kommunikationsdirektör, Fazer Bageri Finland
tarja.kuusela@fazer.com, tfn 040 587 6063

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till ytterligare ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2022 uppgick till 1,1 miljarder euro.