Fazer planerar sin nya konfektyrfabrik i Lahtis, Finland

Fazer har undertecknat ett samarbetsavtal med Lahtis stad om att reservera en tomt för den planerade konfektyrfabriken i industriområdet Pippo-Kujala. Samarbetsavtalet är en del av fabrikens grundläggande planeringsfas och föregår den egentliga fastighetstransaktionen och investeringsbeslutet, som kan förväntas under första halvan av 2023. Ifall den nya fabriken förverkligas, skulle den ersätta de nuvarande konfektyrfabrikerna i Vanda och Villmanstrand. Verksamheten skulle förflyttas till den nya fabriken stegvis under åren 2025–2027.

Fazers strategiska mål är att stärka sin position som det främsta konsumentvarumärket i Finland och utveckla ledande positioner i de övriga nordiska länderna. Konsumentfokuserad innovation, trendiga kategorier och foodtech bidrar till att uppnå företagets strategiska mål. Som ett led i implementeringen av sin strategi kommunicerade Fazer i januari 2022 sin plan att investera i en konfektyrfabrik av världsklass. Ifall investeringen förverkligas, skulle fabriken tillgodose framtida konsumentförväntningar och miljökrav samt förbättra arbetsförhållandena och den inhemska produktionens konkurrenskraft.

Ifall den nya fabriken förverkligas, kommer den att ersätta de nuvarande konfektyrfabrikerna i Vanda och Villmanstrand som har betjänat Fazer förtjänstfullt i årtionden. Projektet har nu framskridit till den grundläggande planeringsfasen, som är en förutsättning för det egentliga investeringsbeslutet. Som en del av denna planeringsfas har Fazer undertecknat ett samarbetsavtal med Lahtis stad. I enlighet med avtalet reserverar Lahtis åt Fazer ett 34 hektar stort område i industriområdet Pippo-Kujala.

”Otaliga faktorer har påverkat ortvalet och den nya fabrikens hemstad och vi har noggrant bedömt tiotals olika alternativ. Lahtis har övertygat oss med sitt holistiska förhållningssätt. De nuvarande fabrikerna sysselsätter ca. 900 personer och Lahtis erbjuder utmärkta möjligheter till en smidig vardag för de anställda. På lång sikt är detta en grundförutsättning för att säkerställa tillgången till personal och medarbetarnas välmående. Lahtis har även goda trafikförbindelser, vilket gör staden lättillgänglig även för anställda som inte bor i staden. Det landområde vi nu diskuterar är tillräckligt stort för våra ändamål och möjliggör utvidgningsmöjligheter även i framtiden. Industriområdet i Pippo-Kujala är en logistiskt och byggnadstekniskt bra lösning.” säger Markus Hellström, VD för Fazer Konfektyr.

”Fazer och Lahtis har en lång gemensam bakgrund och vi erbjuder en särskild verksamhetsmiljö åt Fazer även i framtiden. Vi kan också stöda Fazer att nå sina miljömål i och med att Lahtis ambition är att som första finska stad vara koldioxidneutral år 2025. För de anställda kan Lahtis erbjuda alla storstadens fördelar men i en mer kompakt skala: servicen är nära, rekreationsmöjligheterna är omfattande och daghems- och skolnätverket hör till de mest moderna i Finland. Det skulle vara en stor ära för Lahtis att bli den nya hemstaden för Fazer Blå och Marianne”, konstaterar Pekka Timonen, stadsdirektör, Lahtis.

Fazer har långa traditioner i Lahtis. År 1958 köpte Fazer bageriet Oululainen och 1971 byggde företaget en egen kvarn i Lahtis. På tomten, belägen i industriområdet Kärpäsenmäki, ligger utöver kvarnen även Fazers surskorpsfabrik samt havrexylitolfabriken, vars produktion började i april 2022. Också Fazers glutenfria bageri är beläget i Lahtis. För närvarande sysselsätter Fazer ca. 600 personer i Lahtis.

Verksamheten i de nuvarande konfektyrfabrikerna skulle fortsätta som vanligt i många år framöver. Syftet med den pågående grundläggande planeringsfasen är att skapa en fabriksplan, som kunde utgöra underlag för ett eventuellt investeringsbeslut, som kan förväntas under första halvan av 2023. Inga omställningsförhandlingar behöver inledas på basen av samarbetsavtalet. Omställningsförhandlingar om en eventuell framtida ändring av arbetsplatsens belägenhet fördes i början av år 2022.

Fazer och Lahtis stads gemensamma presskonferens arrangeras i Lahtis tisdagen den 24 maj 2022 kl. 10.00. Anmälningar: https://www.lyyti.in/Fazer_Lahti

Liisa Eerola, kommunikationsdirektör, Fazer Konfektyr, tfn. +358 44 710 8860, liisa.eerola@fazer.com

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8.00–16.00, tfn. +358 40 668 2998, media@fazer.com

Veera Hämäläinen, kommunikationsdirektör, Lahtis stad, tfn. +358 44 482 6992, veera.hamalainen@lahti.fi

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter och vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Norden, Baltikum och ytterligare till ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2021 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet medarbetare till ca 8 000.