Fazer provsäljer unika Taste the Future Havrechoco-kolahjärtan med återvinningsingredienser

Fazer kartlägger aktivt förändringar i konsumenttrender och -krav och introducerar djärva innovationer för att driva utvecklingen i livsmedelsindustrin. I linje med sin innovationsagenda lanserar Fazer veganska Taste the Future Havrechoco-kolahjärtan som utnyttjar okara, som är en sidoström från havredrycksproduktionen samt överskott från konfektyrproduktionen. Den fylliga nyheten säljs i en återanvändbar ask och kommer att finnas tillgänglig i en begränsad upplaga från 6 maj 2024. Denna spännande nyhet är ett led i Fazers agenda för att utveckla chokladens framtid.

Konsumenterna blir allt mer medvetna om den inverkan maten har på både hälsan och på miljön och förväntar sig att företag ska tillhandahålla lösningar för en hållbar livsstil. Minskat matsvinn är ett av de viktigaste sätten att minimera de negativa miljöeffekterna av livsmedelsproduktion, och Fazer har förbundit sig att minska sitt undvikbara matsvinn med 50 % senast 2030 jämfört med referensåret 2020. Ett viktigt initiativ för är att minska matsvinnet är förädlingen av underutnyttjade produktionsströmmar.

Fazer Havrechoco-kolahjärtan – återbruk av havre på ett läckert sätt

Taste the Future är Fazers koncept för innovativa nyheter med unika, hållbara ingredienser. Den nyhet som nu lanseras, Fazer Taste the Future Havrechoco-kolahjärtan, är veganvänlig och utnyttjar återvunna råvaror. Hjärtana är fyllda med okarakola som utnyttjar en sidoström från havredrycksproduktionen och de tillverkas av Karl Fazer Havrechoco-kakor som sorterats bort på grund av för låg vikt. Pralinerna säljs i en återanvändbar ask som är gjord av komposterbara material.

“Fazers åtagande för hållbarhet är en viktig katalysator för våra kreativa FoU-framsteg. Chocohjärtan kanske låter som en klassiker, men ingredienserna vi använder är något helt nytt. Inte enbart är ingredienserna nya, utan vi har även haft ett talangfullt produktutvecklingsteam med ett genuint intresse och motivation för att utveckla läckra och hållbara växtbaserade innovationer”, säger Annika Porr, Senior Manager på Fazer Konfektyrs Forward Lab.

De läckra Havrechoco-hjärtana smakar som söt kola och har en sammetslen konsistens. Chokladskalet innehåller rikligt med kakao och eftersmaken av havre är mild och behaglig, vilket resulterar i en mjuk, distinkt smakprofil och njutbara Havrechoco-hjärtan som smälter i munnen.

I linje med Fazers åtagande att frångå palmolja i alla sina konfektyr- och kexprodukter före utgången av 2026 är Havrechoco-kolahjärtana även palmoljefria.

Fazer Caféerna och Gateau-butikerna utmärkta plattformar för provförsäljning

Den begränsade upplagan av Taste the Future Havrechoco-kolahjärtan kommer att säljas på Fazer Café Glogatan 3 i Helsingfors, på besökscentret Fazer Experience i Vanda och i utvalda Gateau-butiker i Sverige från den 6 maj. De finns också att köpa i Fazers webbutik. Under provförsäljningen samlar Fazer in feedback från konsumenterna för att vidareutveckla produkten.

Taste the Future Havrechoco-hjärtana väcker Fazers modiga kreativitet till liv

Mer än hälften av råvarorna i Havrechoco-kolahjärtana kommer från Karl Fazer Havrechoco-kakor som sorterats bort på grund av för låg vikt. Förpackningarna är märkta med texten upcycled för att indikera att produkten innehåller återvinningsingredienser.

”Inom livsmedelsproduktion är det omöjligt att eliminera processvinn helt, men råvaror bör återanvändas så effektivt som möjligt – vilket Fazer Konfektyr har gjort i årtionden”, fortsätter Annika Porr.

Fazer Taste the Future Havrechoco-kolahjärtan, vegansk, 8 stycken, 72 g

• Fazer Taste the Future Havrechoco-hjärtan är växtbaserade praliner.
  • Havrehjärtana kallas praliner, inte chokladpraliner eftersom ingen mjölk används vid tillverkningen. I stället innehåller de okara från nordisk havre.
  • Okara är en näringsrik sidoström från produktionen av växtbaserade havredrycker.
  • Pralinerna tillverkas av återvinningsingredienser, med andra ord Karl Fazer Havrechoco-kakor som sorterats bort på grund av för låg vikt, men som i övrigt uppfyller Fazers höga kvalitetskrav.
  • Havrechoco-hjärtana har en sammetslen konsistens. De smakar som söt kola och har en läcker och riklig smak. Chokladskalet innehåller rikligt med kakao och eftersmaken av havre är mild och behaglig.
  • Havrechoco-hjärtana är veganvänliga och palmoljefria.
  • Den återanvändbara asken från Sulapac® är gjord av FSC-certifierad träflis och naturliga biologiskt nedbrytbara bindemedel. Det miljövänliga materialet är 100 % biobaserat och 100 % biologiskt nedbrytbart. Det innehåller 0 % mikroplaster.
  • De handgjorda Fazer Taste the Future Havrechoco-hjärtana tillverkas i begränsad upplaga i Vanda. Havrechoco-hjärtana kommer att säljas på Fazer Café Glogatan 3 i Helsingfors, besökscentret Fazer Experience i Vanda och i utvalda Gateau-butiker i Sverige från den 6 maj 2024. Nyheten kommer även att säljas i Fazers webbutik från den 23 april 2024.
  • Pris: EUR 14,90/SEK 179 per ask.

Annika Porr, Senior Manager, Forward Lab, Fazer Konfektyr, annika.porr@fazer.com, tfn +358 400 863 343

Taina Lampela-Helin, kommunikation och PR, Fazer-koncernen, taina.lampela-helin@fazer.com, tfn +358 40 668 4600

Ebba Beck-Friis, kommunikation och PR, Fazer Sverige, ebba.beck-friis@fazer.com, tfn +46 612 874 85

Fazers medietelefon tfn +358 40 668 2998 (vardagar 8.00–16.00 EET), media@fazer.com

Tryckfärdiga bilder: https://www.fazergroup.com/media/ – Public Image Bank – Media_Press_Finland – Fazer Taste the Future Oat Choco hearts

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika över 130-åriga arv, djupa  konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till mer än 40 länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2023 uppgick till 1,2 miljarder euro.

Lainaukset

Annika Porr, Senior Manager på Fazer Konfektyrs Forward Lab