Fazer Pure Dark-chokladprodukterna blir veganvänliga

Fazer ändrar receptet på den populära Fazer Pure Dark-chokladen så att produkterna framöver även lämpar sig för veganer. På de förnyade förpackningarna ges även information om hälsoeffekterna av mörk choklad. I början av året lanseras smaknyheten Fazer Pure Dark Crunchy Hazelnut.

Ändringen är en följd av att chokladreceptet har ändrats: tidigare användes mjölkfett i produkten, men det har nu frångåtts. Genom receptändringen innehåller Pure Dark-chokladen inga beståndsdelar från mjölk och inte heller några andra animaliska ingredienser.

”I konsumentfeedbacken till Fazer har en veganvänlig choklad redan länge efterlysts. Nu svarar vi på detta önskemål genom att serien Pure Dark som innehåller Fazers mörka choklad blir veganvänlig. Samtidigt lanserar vi en ny smak i serien, Fazer Pure Dark Crunchy Hazelnut”, säger Riina Hagman, Brand Manager på Fazer Konfektyr.

Produkterna förnyas i butikerna vartefter, och produkterna tillverkade efter det nya receptet har förpackningspåskriften vegan friendly*.

Information om Fazer Pure Dark

• Fazer Pure Dark-chokladen innehåller 70 % kakao. Pure Dark är fiberrik och innehåller rikligt med flavanoler, som främjar nervsystemet och blodkärlen och gör dig pigg**. Fazer Pure Dark är Fazers första produkt som får märkningen Fazer Brainhow. Fazer Brainhow-märkningen visar att produkten är ett exceptionellt bra val med tanke på hjärnhälsan.
  • Enligt EU:s hälsopåstående bidrar kakaoflavanolerna till att hålla blodkärlen elastiska, vilket främjar en normal blodcirkulation. För att uppnå hälsoeffekterna ska det dagliga intaget av flavanoler vara 200 mg som en del av en mångsidig och balanserad kost och en hälsosam livsstil. Denna mängd fås till exempel av en knapp tredjedel av en Pure Dark-chokladkaka.
  • Genom receptändringen innehåller Pure Dark-chokladen inga beståndsdelar från mjölk och inte heller några andra animaliska ingredienser. Den tillverkas dock på en linje där mjölk hanteras, varför det finns en risk för korskontaminering. Vi vill ge konsumenterna all nödvändig information om våra produkter och därför har Pure Dark-förpackningarna den frivilliga märkningen ”Kan innehålla andra nötter, mandel, mjölk och vete”. Dessutom har vi försett förpackningarna med märkningen ”Produced on the same line as milk chocolate” (tillverkas på samma linje som mjölkchoklad).
  • Fazer Pure Dark tillverkas av 100 % ansvarsfull kakao.

*Enligt veganexperter (Veganförbundet) kan en produkt kallas Vegan friendly (veganvänlig) om råvarorna i den inte innehåller några animaliska beståndsdelar.

**Som en del av en mångsidig och hälsosam kost främjar kalium nervsystemets normala funktion och ett normalt blodtryck. Magnesium motverkar trötthet och kraftlöshet, och kakaoflavanoler bidrar till att hålla blodkärlen elastiska, vilket främjar en normal blodcirkulation.

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8–16, tfn +358 40 668 29 98 media@fazer.com

Liisa Eerola, kommunikationsdirektör, Fazer Konfektyr, tfn +358 44 710 88 60
liisa.eerola@fazer.com

Bilder som lämpar sig för tryck: www.fazergroup.com/media - kuvapankki - Fazer Pure Dark

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, växtbaserade måltider, mjölkfria produkter och on-the-go-mat och -dryck samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Fazers mission är Mat med mening. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2017 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser