Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

I november 2018 lanserar Fazer ett begränsat parti av Fazer Pure Ruby-choklad. Ruby-chokladen är en ny chokladsort, som ursprungligen kom ut på marknaden 2017. Den tillverkas av ruby-kakaobönor genom en unik tillverkningsmetod. Fazer Pure Ruby-chokladkakorna tillverkas på Fazers chokladfabrik i Vanda och säljs från och med november i besökscentret Fazer Experience, Fazer Caféerna och webbutiken Fazer Candy Store.

Ruby-chokladen har egenskaper från både mörk choklad, mjölkchoklad och vit choklad, men den är en egen chokladsort. Det har tagit över tio år att ta fram ruby-chokladen och den är en patenterad uppfinning.

”Ruby-chokladen får sina karaktäristiska drag från de speciella ruby-kakaobönorna. Choklad som tillverkas av dem är av naturen rosa till färgen och har en bäraktig smak, men den har ingen tillsats av färg- eller aromämnen”, säger Tiina Karppinen, direktör för produktutveckling på Fazer Konfektyr. Ruby-chokladen tillverkas av ansvarsfullt producerade kakaobönor som odlats i Elfenbenskusten, Brasilien och Ecuador.

Fazer Pure Ruby-chokladkakorna har tillverkats i ett begränsat parti på 15 500 stycken och varje chokladkaka är numrerad. Chokladen säljs från och med november i besökscentret Fazer Experience, Fazer Caféerna och webbutiken Fazer Candy Store så länge lagret räcker.

Fazer Candy Store

Fazers medietelefon är öppen vardagar klockan 8–16, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com

Bilder: http://www.fazergroup.com/pictures - Media_Press - Fazer Pure Ruby

Liisa Eerola, kommunikationsdirektör, Fazer Konfektyr, tfn +358 44 710 8860

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, mjölkfria produkter, vegetabiliska måltider och on-the-go-mat och -drycker samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Fazers mission är Mat med mening Koncernen har verksamhet i åtta länder och exporterar till cirka 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, engagerade och kunniga medarbetare samt företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2017 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser

Yrityksestä

Fazer-koncernen Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Enligt sin vision För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2020 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 8 500. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Northern Magic. Made Real.