Fazer samarbetspartner för utställningen ”Golden Generation. Modernism in Finnish Architecture and Design” i Eremitaget

Fazer är samarbetspartner för utställningen ”Golden Generation. Modernism in Finnish Architecture and Design” i Eremitaget i St. Petersburg, Ryssland. Utställningen är öppen från den 14 november till den 31 januari.

Fazers historia har starka kopplingar till Ryssland. Karl Fazer studerade sockerbagaryrket i St. Petersburg innan han öppnade sitt fransk-ryska konditori i Helsingfors.

Namnet Fazer har alltid associerats med utmärkt smak och en förmåga att kombinera smakerna med modern design och avancerad arkitektur. Utställningen i Eremitaget presenterar fotografier av Fazers café och kontor, som på 1930-talet var beläget i en av de mest avancerade byggnaderna i Helsingfors, ritad av Gösta Juslén. Inredningen var ritad av den begåvade Jarl Eklund, och väggen pryddes av en avantgardistisk fresk målade av modernisten Hjalmar Hagelstam.

Förutom fotografier visas bilder för Fazers konfektyrförpackningar, målade i olja av Birger Carlstedt på 1940-talet.

Majlen Fazer, barnbarnsbarn till företagets grundare och Fazer-koncernens kakaoexpert, deltog i det kulturella programmet i samband med utställningen och talade inför Fazers 125-årsjubileum om Fazers historiska band med Ryssland och företagets nära förhållande till konstvärlden.

Den finländska arkitekturen gick sin egen väg under föregående decennium. Den växte upp från nationalromantiska rötter till progressiv modernism, med välkända namn som Alvar Aalto, Aarne Ervi, Reima Pietilä, Viljo Revell, Uno Ullberg och Erik Bryggman som, utan överdrift, kan sägas ha förändrat design- och arkitekturlandskapet globalt.

På utställningen visas unika originalritningar, skisser och grafik samt fiktion och dokumentärfilmer.

Communications Director Ekaterina Kulinenko, Fazer Russia
tel. +7 921 386 53 78