Fazer stänger sin fabrik i Högfors och överför verksamheten till Villmanstrand

Fazer har utvärderat olika alternativ för att utveckla tillverkningen av xylitolpastiller och -tuggummi och har bestämt att stänga sin fabrik i Högfors och överföra verksamheten till sin anläggning i Villmanstrand. Det finns inte samma möjligheter att utveckla verksamheten i Högfors som i Villmanstrand. Överföringen av tillverkningen till Villmanstrand möjliggör den effektivitet och kompetensutveckling som behövs för att verksamheten skall förbli konkurrenskraftig även på längre sikt.

För att i framtiden kunna svara bättre på den föränderliga konsumentefterfrågan, behöver Fazer utveckla tillverkningen av xylitolprodukter. Fazer måste bli effektivare och smidigare på att utveckla och tillverka mer konsumentdrivna produkter i tilltalande och innovativa smaker, former och förpackningsalternativ. Genom att centralisera tillverkningen till större enheter, kan Fazer effektivt tillverka produkter av hög kvalitet, vilket är en förutsättning för att företaget skall kunna förbli konkurrenskraftigt.

Fazer stöder sin personal i förändringen

Samarbetsförhandlingarna, som omfattade samtliga medarbetare vid fabriken i Högfors har nu slutförts. Fazer har bestämt att stänga sin fabrik i Högfors och överföra verksamheten till sin anläggning i Villmanstrand. Stängningen av fabriken i Högfors kommer att infalla vintern 2021.

Samarbetsförhandlingarna omfattade samtliga medarbetare vid fabriken i Högfors: 22 tillsvidareanställda och 5 behovsanställda. Utfallet av förhandlingarna leder till att 15 arbetsförhållanden upphör. Fazer stöder dem som berörs av uppsägningarna och främjar deras möjligheter till ett nytt jobb. Fazer kommer att samarbeta med arbetskraftsförvaltningen i området

Ytterligare information: Mediemeddelande: 26.8.2020: https://www.fazergroup.com/fi/settings/cision-news/?id=3752352

Liisa Eerola, VP, Kommunikation, tfn +358 44 710 8860, liisa.eerola@fazer.com

Fazers medietelefon betjänar vardagar kl. 8.00–16.00, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com