Fazer stänger sin produktionsanläggning i St. Karins och överför verksamheten till Koria

Fazer har utvärderat olika alternativ för att effektivisera tillverkningen och möjliggöra tillväxten av Fazer Yosa -havreprodukterna och har bestämt att stänga sin produktionsanläggning i St. Karins samt överföra verksamheten till Koria.

Samarbetsförhandlingarna, som berörde samtliga medarbetare vid anläggningen i St. Karins, har slutförts. En modernisering och utveckling av anläggningen i St. Karins skulle kräva omfattande investeringar. Därtill skulle moderniseringen vara svår att göra där anläggningen nu är belägen. En expansion av verksamheten är nödvändig för att svara på den växande efterfrågan på havrebaserade produkter.

”Mjölkfria, havrebaserade produkter spelar en central roll i Fazers tillväxt både på den inhemska marknaden och internationellt. I västra Europa växer konsumtionen av mjölkfria produkter årligen med 17 %. Våra styrkor på den utmanande marknaden är gediget kunnande om havreverksamheten, ett konsumentdrivet produkturval och starka varumärken. Samtidigt vill vi säkra vår position i den tuffa konkurrensen. Vi investerar i en effektiv produktion som möter de allt strängare kraven på kvalitet, säkerhet och miljö”, berättar Heli Anttila, VP, Supply Chain and operations, Fazer Lifestyle Foods.

Fazer stöder sin personal i förändringen

Fazer har efter slutförda samarbetsförhandlingar utvärderat olika alternativ för att effektivisera tillverkningen och möjliggöra tillväxten av Fazer Yosa -havreprodukterna och har bestämt att stänga sin produktionsanläggning i St. Karins samt överföra verksamheten till Koria.

Samarbetsförhandlingarna berörde alla medarbetare vid anläggningen i St. Karins. Av medarbetarna är 23 tillsvidareanställda och 25 visstids- eller behovsanställda.

Stängningen av produktionsanläggningen i St. Karins kommer att infalla i slutet av oktober 2020. Fazer stöder dem, som berörs av en uppsägning.

”Effektiviseringen av verksamheten är nödvändig för att försäkra vår konkurrenskraft. Vi vill försäkra oss om att alla medarbetare har möjligast goda förutsättningar till ett nytt jobb. Vi kommer att samarbeta med arbetskraftsförvaltningen i området och vi strävar efter att i mån av möjlighet även erbjuda arbete i Fazers andra enheter”, fortsätter Anttila.

De mjölkfria, havrebaserade Fazer Yosa-produkterna ingår i affärsområdet Fazer Lifestyle Foods.

Fazers medietelefon betjänar vardagar kl. 8.00–16.00, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com

Med fokus på matupplevelsen, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Fazer formar framtidens smaker, traditioner och matupplevelser förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter. Vi fokuserar på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med fokus på snabbrörliga konsumentprodukter och vår direkt till konsument inriktade verksamhet, omvandlas Fazer till ett modernt hållbart matföretag med en gemensam riktning. Koncernen har egen verksamhet i nio länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2019 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 9 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.