Fazer Syrsbröd bakas i nästan hela Finland från den 13 augusti

Måndagen den 13 augusti utökas bakningen av det omåttligt populära Syrsbrödet till nästan hela Finland. Syrsbrödet finns snart till försäljning på Fazers alla 57 butiksbagerier. Fazer Bageri satsar även i fortsättningen på insektsprodukter – fortsättning följer senare den här månaden.

Fazer Syrsbröd blir en del av sortimentet i Fazers butiksbagerier i matbutiker. Butiksbagerikedjan har expanderat till 27* orter i Finland och finns i S-gruppens Prisma- och S-market-butiker samt i Keskos K-Citymarket- och K-Supermarket-butiker.

”Vi har fått otaliga förfrågningar från personer ute i landet om när Syrsbrödet ska lanseras på deras ort” berättar Marika Hakala som är affärsdirektör för Fazer Bageri Finland. ”Nu när vi har garanterad tillgång till syrsmjöl kan vi utöka bakningen till alla Fazers butiksbagerier.”

Försäljningen av syrsbröd har främjats av hantverksbrödets publicitet i internationella och inhemska medier samt olika utmärkelser. Fazer Syrsbröd belönades bland annat med ett bronslejon i Cannes Lions i juni 2018, som är världens största tävling inom marknadskommunikation.

Finländarna uppskattar handbakat bröd

Fazer var först i världen med att i matbutikerna lansera ett insektsbröd som innehåller 70 hussyrsor i november 2017. Syrsbröden lanserades först i Fazers butiksbagerier i huvudstadsregionen, Lahtis och Tammerfors.

Konsumenternas intresse för Syrsbrödet överträffade alla förväntningar och brödet sålde slut på rekordtid i flera av butiksbagerierna.

”Vi har alltid smaken som ledstjärna. Vi bakar med inhemskt mjöl från egen kvarn och degen får vila länge för att smaken ska växa fram. Roligt att finländarna har hittat vårt handbakade hantverksbröd på en gång”, säger Hakala.

Syrsbrödet innehåller holländska syrsor. Fazer Bageri jobbar ständigt på att förnya brödkategorin och lanserar en ny insektsprodukt i matbutikerna i augusti 2018.

Hantverksbröd är ett av Fazer Bageris tillväxtområden

Världens första insektsbröd Syrsbrödet bakas från grunden på Fazers butiksbagerier. Det är ett bra exempel på en unik och god konsumentprodukt som utvecklats i startup-anda.

Fazers butiksbagerier är en hantverksbagerikedja. Bröddegarna bakas på plats av mjöl från Fazers egen kvarn och de får vila länge. 300 professionella bagare bakar färskt bröd för hand varje dag. De rådande konsumenttrenderna beaktas i butiksbageriernas produktsortiment.

Antalet butiksbagerier expanderar kraftigt.

*Fazer butiksbagerier finns på följande orter: Esbo, Halikko, Helsingfors, Hyvinge, Tavastehus, Träskända, Kajana, Grankulla, Kervo, Kyrkslätt, Kouvola, Kuopio, Lahtis, Villmanstrand, Lovisa, Nummela, Uleåborg, Birkala, Borgå, Raumo, Riihimäki, Rovaniemi, Seinäjoki, Sibbo, Tammerfors, Vasa och Vanda.

Marika Hakala, affärsdirektör, Fazer Bageri Finland, marika.hakala@fazer.com, tfn +358 40 832 1350

Taina Lampela-Helin, kommunikationschef, Fazer-koncernen, taina.lampela-helin@fazer.com, tfn +358 40 668 4600

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8–16, tfn +358 40 668 29 98 media@fazer.com

Bilder som lämpar sig för tryck av Fazer Syrsbröd och Fazers butiksbagerier:
www.fazergroup.com/pictures  (Media_Press -> Fazer Sirkkaleipä)

#sirkkaleipä #ruokaajollaonmerkitys #ratkaisujaruuasta

Här finns Fazer butiksbagerier som bakar Syrsbrödet runt om i Finland:

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, mjölkfria produkter, vegetabiliska måltider och on-the-go-mat och -drycker samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Fazers mission är Mat med mening Koncernen har verksamhet i åtta länder och exporterar till cirka 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, engagerade och kunniga medarbetare samt företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2017 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser