Fazer tog reda på den absoluta favorit-skolmaten

Den avgiftsfria skolmaten fyller 70 år och Fazer deltog i firandet genom att ordna omröstningen Alla tiders skolmat för det finska folket. Den vinnande rätten var köttbullar och potatismos tätt följd av de klassiska favoriterna makaronilåda och spenatplättar. Vid Tubecon-evenemanget som arrangeras i helgen har Fazer ett matområde där besökare kan smaka på och diskutera skolmaten. Vecka 35 serveras skolmat från de gångna årtiondena i Fazer Amica-skolmatsrestaurangerna runt om i Finland.

Alla tiders skolmat TIO I TOPP (2018):

1. Köttbullar med potatismos
  2. Makaronilåda
  3. Spenatplättar
  4. Fiskpinnar
  5. Kyckling med currysås och ris
  6. Grönsaksbiffar
  7. Hönsfrikassé
  8. Gröt
  9. Soppor
  10. Pastarätter

Mellan den 21 maj och 17 juni svarade 2 899 personer runt om i Finland på enkäten Alla tiders skolmat på webbplatsen Fazer.fi. Svarsalternativen bestod av sex skolmatsfavoriter bland dagens barn. Dessutom hade varje svarsperson möjlighet att uppge sin egen favorit.

”Skoleleverna tycker om husmanskost och traditionella finska maträtter, till exempel fisk- och fjäderfärätter samt köttbullar, som har funnits på skolornas matsedlar sedan 1978. Vi på Fazer säkerställer att våra restauranger serverar traditionell och välsmakande, pålitlig husmanskost även i fortsättningen”, säger Marianne Nordblom, direktör för gastronomi och produktutveckling på Fazer Food Services Finland.

Fazer deltar i Tubecon

Fazers matområde är centralt beläget i Tubecon och leder deltagarna att fundera på sin egen matdag genom att de besöker olika aktivitetspunkter som är ordnade enligt måltidsrytmen under en dag. Läs mer om Fazers matområde i Tubecon den 17–18 augusti: https://www.fazer.fi/artikkelit/fazer-ruokakorttelin-ohjelma-tubeconissa-17.-18.8/

Fazer Food Services fungerar som partner i cirka 60 skolor och serverar dagligen mat till 34 000 skolbarn. Fazer Food Services medverkan vid evenemanget Tubecon är en del av firandet av Skolmaten 70 år som når sin höjdpunkt under temaveckan i våra restauranger 27–31 augusti.

Mediakontakter tfn +358 40 668 29 98 vardagar kl. 8–16 eller media@fazer.com
#munkouluruokani #tubecon #tubecity #ruokaystävä #foodwithapurpose #fazerfoodservices

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, mjölkfria produkter, vegetabiliska måltider och on-the-go-mat och -drycker samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Fazers mission är Mat med mening Koncernen har verksamhet i åtta länder och exporterar till cirka 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, engagerade och kunniga medarbetare samt företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2017 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser

Yrityksestä

Fazer-koncernen 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med en mission att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Detta är Northern Magic. Made Real. I dag är Fazer ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, växtbaserade måltider, mjölkfria produkter och on-the-go-mat och -dryck samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i nio länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgång grundar sig på Karl Fazers vision, värderingar och kreativitet: bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2018 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till över 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Northern Magic. Made Real.