Fazer tror på finländskt arbete och investerar i Koria

Det rådande exceptionella läget väcker oro hos konsumenter och i olika diskussioner har man lyft fram betydelsen av tillgången på finländsk mat och livsmedelssäkerhet. Fazer, ett nästan 130-årigt finländskt företag har alltid tagit ansvar för att den finländska konsumenten har tillgång till högklassiga finska livsmedel. Fazer fokuserar på konsumentprodukter och ser mat som en lösning på många av de hållbarhetsutmaningar vi har i samhället.

”På Fazer gör vi vårt yttersta för att man i alla finländska hem ska kunna äta inhemska spannmålsbaserade produkter och avnjuta våra välkända konfektyrprodukter och innovativa nyheter. Även om självförsörjningen och försörjningstryggheten är av toppklass i Finland, är det ingen självklarhet att finländsk mat finns att tillgå. Av oss som livsmedelsföretag krävs det att vi ständigt innoverar och investerar och av konsumenterna att de ser värde i våra produkter och därmed prioriterar inhemsk produktion i sina köpbeslut. Var och en av oss kan påverka den finländska livsmedelsproduktionens framtid genom att välja inhemska, hållbart framställda produkter. Detta hjälper också oss att fortsätta vårt arbete för att förbättra konsumenternas, samhällets och miljöns välmående”, säger Christoph Vitzthum, koncernchef för Fazer-koncernen.

Fazer är ett av de mest ansedda varumärkena i Finland. Fazer erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, växtbaserade drycker, snacks och matlagningsprodukter samt cafétjänster. Fazer har fabriker förutom i sin hemstad Vanda bland annat i Lahtis, Villmanstrand och Koria.

Fazer använder alltid inhemska råvaror om det bara är möjligt. Fazers produktion är inhemsk till ca 95 procent.

Fazer investerar och utökar sin kapacitet i Koria

”Fazer investerar i Koria. Vi tror på finländsk havre och på cirkulär ekonomi. Den globala efterfrågan på havre ökar kraftigt, och därför utökar vi produktionen i Koria. Vi bygger nya produktionslinjer och fokuserartillverkningen av havrebaserade konsumentprodukter till Koria genom att flytta tillverkningen av Fazer Yosa-produkterna till Koria. Under de senaste tre åren har Fazer investerat cirka 110 miljoner euro i Finland. Investeringarna i Koria överstiger 10 miljoner euro inom ett år”, berättar Christoph Vitzthum.

Fabriken har varit en del av Koria i närmare 20 år

Fazer sysselsätter över 170 personer i Koria Medarbetarna i Koria representerar ett stort urval kompetenser inom olika branscher såsom automation, kvalitetskontroll, logistik, processteknik, mejeribranschen och produktutveckling. Därutöver jobbar för närvarande närmare 50 underleverantörer med olika renoverings- och byggarbeten på fabriksområdet.

Fabriken i Koria var tidigare känd under namnet Kaslink och övergick i Fazers ägo i augusti 2019. Den moderna produktionsanläggningen som utnyttjar förnybar energi ligger vid Kymmene älvs strand. Dess mest kända konsumentvarumärke är produktfamiljen Aito, som numera säljs under varumärket Fazer Aito och som omfattar nästan 30 produkter. Fazer Aito-havreprodukterna, som tillverkas på anläggningen som drivs med biogas, säljs i Norden och i bland annat Tyskland, där försäljningen har utvecklats positivt. Inhemska odlare förser produktionsanläggningen i Koria med hållbart producerad havre.

Fazer siktar på norra Europa och utanför

Fazer satsar på lockande smakupplevelser och betydelsefulla varumärkesupplevelser i växande produktkategorier. Tillväxten grundar sig på konsumentinsikt, innovationer och ett nära samarbete med kunderna. Fazer investerar i tillväxt organiskt och genom företagsförvärv. Utöver i Finland eftersträvar Fazer tillväxt i norra Europa och på utvalda marknader utanför.

Under de tre senaste åren har Fazer investerat totalt cirka 164 miljoner euro, varav 110 miljoner euro i Finland.

Fazers medietelefon är öppen vardagar klockan 8–16, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. I sin strävan För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2019 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 9 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.Northern Magic. Made Real.