Fazer undertecknar intentionsavtal med St. Petersburg stad

Fazer-koncernen fortsätter förverkliga sin tillväxtstrategi och undertecknade i dag ett intentionsavtal på St. Petersburg Economical Forum. Avtalet, som undertecknades av Fazers koncernchef Christoph Vitzthum och St. Petersburgs guvernör Georgy Poltavchenko, skapar basen för ett strategiskt samarbete för att bygga en ny fabrik för Fazer i Ryssland.

“Vi vill förstärka Fazers konkurrenskraft och lönsamhet i Ryssland. Hittills har vi investerat cirka 295 miljoner euro i Ryssland. Genom avtalet med St. Petersburgs förvaltning, som vi skrivit under i dag, meddelar vi vår avsikt att bygga en nytt bageri i St. Petersburg med hjälp av stadens stöd och konsultering”, säger Christoph Vitzthum, Fazers koncernchef.

Fazer överväger att bygga en modern fabrik för produktion av frysta bageriprodukter, med möjlig utvidgning till färska bageriprodukter. Den uppskattade tidtabellen för projektet är 10 år.

“De totala investeringarna för bageribyggnaden samt produktionsmaskinerna och övrig utrustning kan uppgå till ungefär 14 miljarder rubel, vilket klart visar Fazers engagemang i den ryska marknaden. Vi ser fram emot att utvidga vår verksamhet i Ryssland, utveckla vår affärsverksamhet inom växande segment och skapa tillväxt tillsammans med våra kunder och samarbetspartner och överskrida deras förväntningar”, säger Christoph Vitzthum.

Med fyra bagerier och cirka 3 000 medarbetare hör Fazer till de ledande bageriföretagen i Ryssland. Fazer är en stark innovatör inom bageribranschen, speciellt inom hälsa och välmående-kategorin, och har också i hög grad bidragit till utvecklingen av kategorin frysta bröd i Ryssland.

”Brödkategorin har förändrats snabbt, från förnödenhet till en kategori med allt mer teknologi- och produktinnovationer. Fazer svarar inte bara på konsumenternas behov, utan skapar nya trender för brödkonsumtion. Det nya bageriet gör det möjligt för oss att skapa tilltalande produkter för våra konsumenter, hjälpa kategorin att växa i samarbete med våra kunder och förbättra effektiviteten i vår verksamhet”, säger Vladimir Kalyavin, verkställande direktör för Fazer i Ryssland.

2015 var utmanande för Fazer i Ryssland på grund av den svaga valutan och det turbulenta ekonomiska läget, vilket påverkade priset på råvaror samt Fazers verksamhet och ekonomiska resultat. Verksamheten i Ryssland har dock utvecklats väl i lokal valuta, och Fazer Bageris omsättning växte kraftigt. Fazers omsättning i Ryssland uppgick till 189 miljoner euro, vilket motsvarar 12 procent av Fazer-koncernens totala omsättning.

Fazers resultat 2015

• Fazer-koncernens omsättning minskade med 4 procent jämfört med 2014 och uppgick till 1 576,1 miljoner euro
  • Rörelsevinsten var 44,9 miljoner euro
  • Affärsverksamhetens kassaflöde var 110,7 miljoner euro och bruttoinvesteringarna uppgick till 61,7 miljoner euro
  • De räntebärande nettoskulderna var -17,3 miljoner euro i slutet av året
  • Koncernens soliditet minskade med 10 procent och uppgick till 56,4 procent
  • I slutet av 2015 var 14 709 personer anställda på Fazer

Årsredovisning 2015

Fazer-koncernens årsredovisning och företagsansvarsöversikt är publicerad på Fazers webbsida fazergroup.com/sv/arsredovisning

Ulrika Romantschuk, SVP, kommunikation och varumärkesledning, tel. +358 40 566 4246

Intervjuförfrågningar: Johanna Savander, kommunikation, tel. +358 50 326 4098

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, de kunniga medarbetarnas passion och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. I år firar Fazer sitt 125-årsjubileum och att det har gått 150 år sedan det framgångsrika företagets grundare Karl Fazer föddes. Fazer-koncernens omsättning 2015 uppgick till mer än 1,5 miljarder euro och företaget har närmare 15 000 anställda. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.