• Fazer Group/

Fazer utforskar nya möjligheter inom återbruk – Business Finland beviljar finansiering för det treåriga projektet Fazer Upcycled

Fazer tog ett steg mot att bli en föregångare inom foodtech-lösningar 2021 då den teknologiska affärsenheten Fazer Foodtech grundades. Nu har Fazer Foodtech initierat ett långsiktigt FoU-program med fokus på att hitta nya sätt att återbruka sidoströmmar och överskottsmaterial. Programmet Fazer Upcycled har fått finansiering från Business Finland och kommer att pågå till 2026.

Efterfrågan på naturliga och hållbara ingredienser ökar inom olika industrier, och Fazer har tillgång till flera potentiella råvaror. Under de senaste åren har Fazer gjort betydande investeringar i utvecklingen av växtbaserade produkter och ett banbrytande arbete inom hållbara lösningar baserade på nordisk havre. Utöver livsmedelsinnovationer söker Fazer möjligheter inom områden som är nya för företaget, till exempel kosmetik.

För att påskynda innovationer har Fazer startat ett treårigt FoU-program med namnet Fazer Upcycled. Med detta program tar Fazer en aktiv roll inom utveckling av hållbara ingredienser för livsmedelsindustrin som produceras genom bearbetning av återbrukade sidoströmmar. Syftet är att testa och ta fram helt nya prototyper på olika lösningar som sedan kan utvecklas ytterligare till hållbara konsumentprodukter. Ett annat viktigt mål är att främja tillträdet till andra marknader än livsmedelsmarknaden, till exempel kosmetikindustrin, och att stärka internationaliseringen och exporten, särskilt av funktionella ingredienser inom B2B.

I mars 2023 beviljade Business Finland – en offentlig aktör som erbjuder innovationsfinansiering samt främjar handel, turism och investeringar – en avsevärd finansiering till programmet Fazer Upcycled.

”Business Finlands finansiering till vårt program Fazer Upcycled är mycket viktig, och vi uppskattar högt organisationens stöd. Det konkreta målet med programmet är att utveckla flera nya, återbrukade växtbaserade ingredienser som kan användas inom olika industrier, allt från kost och näring till kosmetik och andra icke-livsmedelsrelaterade tillämpningar,” säger Jussi Loponen, chef för FoU inom Fazer-koncernen.

”Det finns många likheter mellan Fazers och Business Finlands strategier. Hållbarhet spelar en viktig roll i våra verksamheter, och Fazers mål är att minska matsvinnet och miljöpåverkan från sin egen produktion och i hela värdekedjan. Vi ser programmet Fazer Upcycled som ett mycket viktigt initiativ med stor potential inom arbetet med dessa mål. Genom vår finansiering vill vi stödja Fazer i företagets insatser och Finland när det gäller att bli en ledare inom hållbar utveckling”, säger Aleksej Leppänen, Senior Advisor på Business Finland.

Fazer Foodtech kombinerar växtbaserade ingredienser med teknologi

Affärsenheten Fazer Foodtech grundades för att besvara vissa av hälso- och klimatutmaningarna i dagens värld. Inom denna enhet omvandlas växtbaserade råvaror till hållbara ingredienser med hjälp av innovationsarbete och tillämpning av toppmodern teknik. Fazer använder delvis egna sidoströmmar och skapar nya produkter och lösningar genom återbruk.

”Vi utvecklar ständigt nya lösningar som gör det möjligt för oss att förbättra vår materialeffektivitet och höja värdet på underutnyttjade produktionsströmmar eller sidoströmmar – detta är vad vi kallar återbruk”, säger Loponen.

“Fazer Xylitol är ett utmärkt exempel på cirkulär ekonomi och återbruk. Fazer Xylitol produceras av havreskal – en sidoström från vår egen havrekvarn – på vår toppmoderna xylitolfabrik i Lahtis. Fazer Xylitol är ett naturligt sötningsmedel och ett substitut till socker, men xylitol erbjuder också många andra möjligheter till produktutveckling, till exempel inom kosmetik och läkemedelsindustrin”, säger Loponen.

Fazers hållbarhetsarbete är indelat i fyra fokusområden: Klimat och cirkularitet, Hållbara produkter och innovationer, Ansvarsfulla inköp samt Människor och välbefinnande. Innovationsarbetet för att skapa nya hållbara livsmedelslösningar genom foodtech samt arbetet för att minska livsmedelsavfall och matsvinn är integrerade i dessa ambitioner som vägleder Fazers verksamhet.

Anniina Niemistö, kommunikationsdirektör, Fazer Lifestyle Foods, anniina.niemisto@fazer.com, +358 40 674 4672

Fazer kan kontaktas av media via telefon mån–fre kl. 8.00–16.00, tfn +358 40 6682 998 och på media@fazer.com.

Vi utvecklar mat som en lösning för en mer hållbar planet och verksamhet

Att värna om människornas och miljöns välbefinnande är en del av Fazers arv och framtid. Vår ambition är att vara en innovativ ledare i all vår verksamhet. Vi är medvetna om att sätten att odla, producera och konsumera mat har avsevärd inverkan på människors välmående, miljön och samhället. Vårt hållbarhetsarbete styrs av fyra fokusområden: klimat och cirkularitet, hållbara produkter och innovationer, ansvarsfulla inköp samt människor och välbefinnande. Vi har identifierat våra huvudsakliga utvecklingsområden och fastställt tydliga mål och indikatorer för dem. För oss är hållbarhet en resa mot en bättre morgondag.

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till ytterligare ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2022 uppgick till 1,1 miljarder euro.