Fazer utmanar myslimarknaden – lanserar inhemska havremysliblandningar i butikerna

Fazer expanderar till en helt ny produktgrupp med sina havreprodukter och lanserar läckra mysliblandningar i butikerna i augusti. De nya Fazer Alku-mysliblandningarna tillgodoser finländarnas önskemål om mer hälsosamma myslialternativ. De senaste åren har Fazer satsat på havre och på att höja förädlingsvärdet på finländsk havre. Kvarnen i Lahtis byggs ut och Fazers kvarnkapacitet har ökat även genom ett företagsförvärv. Fazer köper inhemsk havre för cirka 6 miljoner euro varje år.

Finländsk havre är populär och det finns en efterfrågan på innovativa havreprodukter. År 2014 förnyade Fazer grötkategorin genom att lansera hälsosam havregrynsgröt som också smakar gott. Nu står myslikategorin i tur.

”Vi lyssnar på konsumenterna och förnyar traditionella produktgrupper. I myslikategorin har andelen inhemsk mysli varit endast cirka 10 procent. De nya Fazer Alku-mysliblandningarna ökar och utvecklar hela produktgruppen”, säger Heli Arantola, direktör för Fazers strategi och kvarnverksamhet.

Alku-mysliblandningarna innehåller inte tillsatt socker eller E-koder. En läcker och naturlig smakvärld har skapats med hjälp av äkta bär och frukter, honung och fullkorn. Blandningarna innehåller varken vete eller russin. Fazer Alku-myslin innehåller i medeltal cirka 60 procent mindre och Alku-granolan 15 procent mindre socker än vad motsvarande produkter på marknaden gör*.

”På Fazer vill vi satsa på forskning och koncept som kan vara framgångsrika ute i världen. Genom att höja förädlingsgraden skapas det arbetstillfällen i Finland”, säger Arantola.

Fazer fortsätter att stärka den inhemska havrens ställning

För att tillgodose den ökande efterfrågan på havre både i Finland och på den internationella marknaden byggde Fazer en egen havrekvarn i Lahtis 2013. Produktionen vid kvarnen kommer att fördubblas under åren 2016–2017. Fazer har även nyligen förvärvat Frebaco Kvarn i Sverige. Företagsförvärvet stärker Fazers ställning på exportmarknaden och ger samtidigt fart åt exporten av finländsk havre. Ungefär hälften av omsättningen från Fazers havreverksamhet kommer för närvarande från utlandet och företaget exporterar redan nu till 30 länder.

Fazer köper uppskattningsvis 40 000 ton havre om året från finländska jordbrukare till ett värde av cirka 6 miljoner euro, beroende på skördeår.

I produktfamiljen med nya mysliblandningar ingår tre läckra smakalternativ: Fazer Alku Skördemysli, Fazer Alku Köksträdgårdsmysli och Fazer Alku Havregranola med äpple. Fazer Alku-myslifamiljen tillverkas av de ytterst populära stora havreflingorna från havrekvarnen i Lahtis. Produktfamiljen kommer till butikerna i augusti 2016. Förhandsförsäljning inleds i Fazer Caféerna under sommaren.

*Siffrorna baserar sig på medeltal. Källa: Foodie, mysliutbudet i Prisma i Gamlas (80 produkter), 04/2016

Läs även meddelandet: Fazer lanserar havremysli i butikerna i höst

Mer information:
Heli Arantola, direktör, Strategi och kvarnverksamhet, Fazer-koncernen,
tfn 0500 505 762, heli.arantola@fazer.com

Kontaktperson inom kommunikationen:
Leena Majamäki, kommunikationsdirektör, Fazer-koncernen,
tfn 040 585 1585, leena.majamaki@fazer.com

Medietelefon: tfn 040 6682 998, vardagar kl. 8–16

Bilder lämpliga för tryck

www.fazergroup.com/pictures, “Media_Press”,”Fazer Mysli”

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, de kunniga medarbetarnas passion och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. I år firar Fazer sitt 125-årsjubileum och att det har gått 150 år sedan det framgångsrika företagets grundare Karl Fazer föddes. Fazer-koncernens omsättning 2015 uppgick till mer än 1,5 miljarder euro och företaget har närmare 15 000 anställda. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.