• Fazer Group/

Fazer utökar sin caféverksamhet i Helsingfors och öppnar sin förnyade delikatessbutik på Fazer Café Glogatan

Cafékulturen blir allt mer populär i Finland. Finländarna har redan länge satsat på upplevelser och unnat sig lite lyx i vardagen, och denna trend fortsätter att öka även efter pandemin. Utöver högklassiga produkter och bra service vill kvalitetsmedvetna kunder ha en trivsam miljö som en del av en helhetsmässig upplevelse.  Fazer Café-kedjan utökar sin verksamhet i Helsingfors och öppnar två nya caféer före sommaren, på Bulevarden och Annegatan. Även kedjans flaggskepp, Fazer Café Glogatan 3 och dess delikatessbutik, har nyligen moderniserats med beaktande av 2020-talets konsumentbehov.

”Efterfrågan på cafétjänster återhämtar sig i snabb takt och vi i Fazer Café-kedjan tillgodoser den med ett förstklassigt varumärke och en överlägsen kvalitet och kundupplevelse. Vi bygger upp långsiktig konkurrenskraft och genom att profilera vår Fazer Café-kedja svarar vi på kundernas höjda förväntningar och kravnivå. Före sommaren öppnar vi två nya caféer i Helsingfors. Även ikoniska Fazer Café Glogatan 3 har moderniserats och har nu stadens läckraste delikatessbutik.”, berättar Miika Kostilainen, VD för Fazer Retail Finland.

Karl Fazer grundade sitt första café-konditori i Helsingfors så tidigt som 1891. Den unge företagaren hade gått i lära i Sankt Petersburg, Berlin och Paris och ville erbjuda Helsingforsborna det allra bästa, bland annat utsökta bebéer och tjinuski, som vid den tiden var obekant i Finland.

Förra året öppnade Fazer en Gateau-butik i Björnparken i Helsingfors och caféer i Kajsaniemi i Helsingfors och i Kägeludden i Esbo. I nyöppningarna var ljusglimtar i den hårt drabbade restaurangbranschen. Med de nya Fazer Caféerna på Bulevarden och Annegatan inräknade finns det totalt 19 caféer. Nästa etablering planeras dessutom redan.

”Vi har från första början varit föregångare inom cafévärlden i Finland. Vi värdesätter färska, högklassiga råvaror och gediget hantverk och erbjuder förstklassig service. Vi har också lyckats förankra vår 130-åriga historia i vårt kontinuerliga utvecklingsarbete. Fazer Café är en unik kombination av traditioner och nutid.”, säger Miika Kostilainen.

Fazer är ett konsumentorienterat matföretag som fokuserar på matupplevelser. För Fazer erbjuder caféerna strategiskt viktiga möjligheter till att möta konsumenterna, och den kundförståelse och kompetens som skapas i dessa möten utnyttjas även i Fazers övriga affärsverksamhet.

Fazer Café Glogatan 3 har funnits på samma plats i redan 130 år

Fazer Café Glogatan 3 i hjärtat av Helsingfors inklusive den legendariska Kupolsalen har fått ny inredning och ett nytt utseende. De största omändringarna har gjorts i delikatessbutiken, där Fazers förstklassiga varumärken får stor synlighet. Bland annat Fazer Blå, som fyller 100 år i år, Fazers största exportkonfektyr Geisha och Mumin-produkterna, som är särskilt populära bland asiatiska turister presenteras i lockande upplägg. Nytt är också studioutrymmet med glasvägg där kunderna kan se choklad- och tårtkonditorerna arbeta.

”Hantverk har alltid varit en del av vårt företags dna. De läckra färdiga tårtorna, bakelserna och chokladpralinerna på Glogatan har i alla tider varit eftertraktade. I montern finns såväl klassiker tillagade av traditionella råvaror som trendiga vegantårtor som våra kunder har efterfrågat.”, berättar Tanja Lehmonen, försäljningschef på Fazer Café Glogatan 3.

Caféet erbjuder ett brett sortiment av bullar och bakelser. Satsningar har även gjorts på utbudet av salta delikatesser, såsom räksmörgåsen med handskalade räkor, som är den mest sålda smörgåsen. Sortimentet uppdateras kontinuerligt. Den populära brunchen har förnyats och den färggranna lunchsalladsbaren med omsorgsfullt tillagade grönsaker och olika proteinkällor tilltalar konsumenter som föredrar växtbaserat. Glass har funnits på menyn alltsedan caféet öppnade och tryffelglass är ett av de klassiska recepten.

Renovering i samarbete med Museiverket

Lokalerna i art déco-stil på Fazer Café Glogatan 3 har under årens lopp moderniserats flera gånger i samarbete med Museiverket. I den nyligen avslutade renoveringen har de skyddade objekten beaktats noggrant och caféets ursprungliga element har lyfts fram.

Byggnaden på Glogatan färdigställdes 1930 och är den tredje på denna plats. Den nuvarande byggnaden har ritats av Gösta Juslén. Designbyrån AIVAN har planerat moderniseringen, där bland annat caféets möbler och ytor, kundtoaletter och personalutrymmen har förnyats.

Fazer Café Glogatan 3 sysselsätter cirka 50 personer.

Miika Kostilainen, VD, Fazer Retail Finland, miika.kostilainen@fazer.com, tfn +358 40 486 9832

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8.00–16.00, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com

Högklassiga produkter och service sju dagar i veckan

Fazer Café Glogatan 3, 00100 Helsingfors

Öppettider: må–fr 7.30–22, lö 10–22, sö 10–18

Webbplats: https://www.fazer.fi/fazer-cafe/

#fazercafe #kluuvikatu #fazer

Bilder i tryckbar storlek:

https://fast.fazer.com/, ”Media_Press”, ”Fazer Café Kluuvikatu 3

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter och vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Norden, Baltikum och ytterligare till ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2021 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet medarbetare till ca 8 000.