Fazer Yosa lanserar en ny havrebaserad innovation för matlagning

Efterfrågan på växtbaserade matlagningsprodukter ökar bland nordiska konsumenter. Fazer vill möta efterfrågan och lanserar ett helt nytt segment havrenyheter på marknaden. Fazer Yosa erbjuder nu innovativa havrebaserade proteinprodukter för matlagning under namnet Fazer Yosa Havrebit.

Produkten kan användas i matlagning på samma sätt som vilken annan matlagningsprodukt som helst. Fazer Yosas sortiment omfattar goda havrebaserade produkter för flera användningsområden. Med Fazer Yosa Havrebit går Fazer in i den expansiva kategorin växtbaserade matlagningsprodukter. De nya Havrebiten finns bland kylvarorna i livsmedelsbutikerna.

”Vi är mycket glada över att kunna presentera den nya innovationen, Fazer Yosa Havrebit. Eftersom vi ville skapa något helt unikt, som inte existerar på marknaden ännu, har det varit ett intressant produktutvecklingsprojekt och det känns extra roligt att få introducera denna innovation på marknaden. Hela värdekedjan har varit en del av utvecklingsprocessen, vilket är möjligt eftersom vi har vår egen havrekvarn i Lahtis, Finland. Transparens genom hela värdekedjan är mycket viktigt för oss på Fazer. All havre som används i Fazer Yosas produkter är finländsk havre”, säger Heli Anttila, Vice President, Supply Chain & Operations, Fazer Lifestyle Foods.

Fazer Yosa Havrebit, Naturell 160 g & Fazer Yosa Havrebit, Örter 160 g

Fazer Yosa Havrebit erbjuder nya växtbaserade lösningar för smakrik matlagning. Havreprodukterna kan användas som alternativ till ost eller tofu i sallader och till grillning för att tillsätta protein.

Havreprodukterna tillverkas i 160-gramspaket och är enkla att skära till önskad mängd. Det går också att skiva med osthyvel och avnjuta på smörgåsen. Fazer Yosa Havrebit kan avnjutas antingen kall eller varm på många sätt.

Dessa innovationer har en hög andel protein,15 % och innehåller 8 % fett och 1,2 g salt. Havreprodukterna innehåller ärtprotein. Det finns två olika smaker att välja mellan; Naturell och Örter. Fazer Yosa Havrebit Örter innehåller oregano och basilika. Fazer Yosa Havrebit har en Hjärtsymbol, vilket betyder att det är ett bättre val i sin produktgrupp.

Nordisk havre - den bästa i världen

Nordisk havre är känd för att ha den högsta kvaliteten tack vare det unika klimatet och en miljö som inte kan återskapas någon annanstans. Tillväxtperioden på våra breddgrader är kort, men väldigt intensiv. Havre planteras i maj för att skördas redan i augusti och september. Det begränsade solljuset och midnattssolen gör de nordiska växtförhållandena exceptionella. Under vintern är marken frusen, vilket gör jorden och naturen ren.

Att äta växtbaserat är bevisat bra för planetens framtid. Det hjälper oss bland annat att reducera växthusgaser och minskar vattenförbrukningen i matproduktionen. Utöver att stödja utvecklingen av växtbaserad mat, är Fazer även med i utvecklingen av hållbart jordbruk. Fazers principer för hållbart spannmål är utvecklade tillsammans med bönder för att, bland annat, minska användningen av kemikalier inom jordbruket och samtidigt bibehålla produktivitetsnivån. Principerna består av tio åtgärder med syfte att behålla näringsämnen på åkrarna - där de kan användas till grödorna - och borta från våra vattensystem. Målet är att minska övergödning, skydda biologisk mångfald och minimera användningen av kemikalier.

För mer information, vänligen kontakta:

Heli Anttila, Vice President, Supply Chain & Operations, Fazer Lifestyle Foods heli.anttila@fazer.com, tel. +358 40 752 0324

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8.00–16.00, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com

www.fazergroup.com/pictures - Media_Press - Fazer Yosa

Fler Fazer Yosa-produkter: http://www.fazer.fi/yosa

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, mjölkfria produkter, vegetabiliska måltider och on-the-go-mat och -drycker samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Fazers mission är Mat med mening Koncernen har verksamhet i åtta länder och exporterar till cirka 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, engagerade och kunniga medarbetare samt företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2017 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser

Yrityksestä

Fazer-koncernen 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med en mission att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Detta är Northern Magic. Made Real. I dag är Fazer ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, växtbaserade måltider, mjölkfria produkter och on-the-go-mat och -dryck samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i nio länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgång grundar sig på Karl Fazers vision, värderingar och kreativitet: bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2018 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till över 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Northern Magic. Made Real.