Fazers gåva till hundraåriga Finland: 125 möjligheter till arbete

I höst inleder Fazer ett tvåårigt sysselsättningsprogram i samarbete med Diakonissanstalten i Helsingfors. Programmet 125 möjligheter till arbete riktar sig till svåranställda och omfattar både närundervisning och praktik. Målsättningen är att så många som möjligt av deltagarna anställs av Fazer. Programmet är Fazers gåva till Finlands 100-årsjubileum.

Fazer, som firar sitt 125-årsjubileum i år, gör en betydande investering i finländskt arbete. Sysselsättningsprogrammet riktar sig till långtidsarbetslösa, unga arbetslösa, invandrare och personer med sänkt arbetsförmåga. Företaget behöver ständigt kunniga och motiverade medarbetare. Programmet är också en investering i framtida arbetskraft. Utöver detta program kommer Fazer  att investera över 100 miljoner euro i Finland under de kommande tre åren.

”Finländskt arbete och finländsk kompetens har byggt Fazer under 125 års tid. Jag är stolt och glad över att vi kan ge Finland en så betydande gåva. Om vi kan hjälpa en enda svåranställd in i arbetslivet har vi åstadkommit något värdefullt. Alla människor har talang – ibland krävs det bara att man anstränger sig litet extra för att hitta den”, säger Fazers koncernchef Christoph Vitzthum.

Programmet genomförs i samarbete med Diakonissanstalten i Helsingfors. Genom samarbetet strävar man efter en bestående inverkan på samhället och vill införa ett nytt sätt att sysselsätta också i vidare kretsar.

”Diakonissanstalten i Helsingfors firar nästa år sin 150-åriga bana, och detta projekt är ett fint startskott till vårt jubileumsår. Vår grundläggande uppgift är att skapa nya lösningar och möjligheter för människor, som är i riskzonen för marginalisering. Utbildning är en av våra viktiga metoder. Programmet som nu inleds i samarbete med Fazer har en stor samhällelig betydelse och förverkligar vår uppgift på ett utmärkt sätt. En bestående förändring skapas bäst genom samarbete”, säger Olli Holmström, verkställande direktör för Diakonissanstalten i Helsingfors.

Mångsidiga möjligheter till arbete

Man ansöker till utbildningen genom TE-centralen. Innan den egentliga utbildningen arrangeras en två veckor lång kartläggningsperiod, då man utreder personernas lämplighet för branschen och diskuterar olika möjligheter. De, som inte väljs till programmet, erbjuds möjlighet att delta i arbetsträning via Diakonissanstalten i Helsingfors.

Varje utbildningsgrupp inom programmet består av cirka 20 utvalda personer, och temat för varje grupp är antingen livsmedelsindustrin eller storhushåll- och restaurangbranschen. Utbildningen pågår i 3-6 månader, beroende på tema, och omfattar närundervisning och praktikperioder inom Fazers olika affärsområden. Sysselsättningsmöjligheterna finns i bagerierna, konfektyrproduktionen, restaurangerna, caféerna och det nya besökscentret, som öppnar på hösten. Fazers olika team deltar och cheferna får utbildning och kontinuerligt stöd under programmet.

Den första utbildningsgruppen börjar i september och programmet fortsätter under år 2017. Tanken är att engagera totalt 125 svåranställda och ge dem en ny chans. Målsättningen är att så många som möjligt av deltagarna antingen blir fast anställda på Fazer eller hittar en väg framåt genom Diakonissanstalten i Helsingfors projekt Työpiiri.

Liisa Eerola, Kommunikationsdirektör, Fazer–koncernens partnerskapsprogram, tel. 044 7108860

Fazers mediatelefon, vardagar kl 8.00–16.00, tel. 040 668 2998

E-postadresserna har formen fornamn.efternamn@fazer.com

Laura Niemi, Kommunikationsdirektör, Diakonissanstalten i Helsingfors, tel. 050 3738602

E-postadresserna har formen fornamn.efternamn@hdl.fi

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. I år firar Fazer 125-årsjubileum och att det är 150 år sedan företagets grundare Karl Fazer föddes. Fazer-koncernens omsättning 2015 uppgick till mer än 1,5 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.