Fazers godispåse Mumsiga Choco Missar minskar matsvinnet och gläder kunderna

Påsen Mumsiga Choco Missar är ett av Fazers innovativa sätt att minska matsvinnet med 50 % senast 2030. Fazer-chokladkakor som har fel vikt eller för lite fyllning delas nu i bitar och förpackas i påse. Konsumenterna får en möjlighet att smaka på Mumsiga Choco Missar genom att handla i Fazer Store-webbutiken, i butiken i besökscentret Fazer Experience eller i Fazer Café på Glogatan i Helsingfors.

Blir det svinn av finländarnas favoritchoklad? ”Vid chokladtillverkning går det inte att undvika svinnet helt, men det går att minska”, svarar Sari Sarin, direktör för hållbarhet på Fazer. ”Vi har redan länge återanvänt choklad i flera olika produkter, till exempel Pätkis och Da Capo. Nu lanserar vi påsen Mumsiga Choco Missar, som innehåller bitar av Fazer-chokladkakor som till exempel har fel vikt och därför inte kan säljas hela.”

I september 2019 lanserades svinngodispåsen Mumsiga Missar med godis som har skönhetsfel, men som i övrigt är av prima kvalitet. Den blev populär omedelbart och nu får även chokladprodukterna en egen svinnpåse. Påsen innehåller bland annat Fazer-choklad med nötter och med kola. Makea Choco Moka produkterna blir tillgängliga onsdagen den 23 september. Produkten fås på köpet vid inköp som överstiger 10 euro i Fazer Store-webbutiken, i butiken i besökscentret Fazer Experience eller i Fazer Café på Glogatan i Helsingfors. Det finns allt som allt 3500 påsar och de delas ut så länge de räcker.

”Produkten delas ut enbart i Fazers egna kanaler eftersom tillverkningen sker partivis”, säger Sarin. ”Den tillverkas endast då det uppstår svinn.” Vid gjutning av chokladkakor kan det i början och i slutet av ett parti lätt uppstå chokladkakor som väger för lite eller för mycket eller som innehåller fel mängd fyllning. Chokladkakor som blir svinn utnyttjas även vid tillverkning av andra chokladprodukter, till exempel i fyllningar. Produkterna med återanvänd choklad uppfyller samma stränga kvalitetskrav som alla Fazers produkter.

Varje insats är viktig för att minska svinnet

Hållbarhet är en viktig del av Fazers strategi. Minskat matsvinn är ett av de viktigaste sätten att minimera de negativa miljöeffekterna av livsmedelsproduktionen, och ett av Fazers fyra hållbarhetsmål är att halvera matsvinnet senast 2030. Matsvinn uppstår i alla skeden av livsmedelskedjan, och varje insats gör skillnad.

Det är omöjligt att förhindra processvinn helt och hållet, men råvarorna återanvänds så effektivt som möjligt – vilket Fazer har gjort redan länge. Det var genom återvinningstänk som Da Capo såg dagens ljus år 1916 då man ville återanvända likörkonfekt som inte klarade sig igenom kvalitetsövervakningen. ”Vi letar ständigt efter nya sätt att vara mer hållbara. Vi förebygger överproduktion genom god planering och minskar svinnet genom ständiga förbättringsåtgärder och olika utvecklingsprojekt”, säger Sari Sarin. Den del av produktionssvinnet som inte duger som människoföda återvinns enligt Fazers avfallshierarki till djurföda eller råvara för biobränsle.

Fazers fyra ambitiösa hållbarhetsmål är:

1) 50 % mindre utsläpp

2) 50 % mindre matsvinn

3) 100 % ansvarsfulla inköp

4) mer växtbaserat.

Mer information om Fazers hållbarhetsarbete och -mål finns på:

www.fazergroup.com/fi/medialle - kuvapankki - media_press- Makea Choco Moka

Ytterligare information

Liisa Eerola, kommunikationsdirektör, tfn +358 44 710 8860, liisa.eerola@fazer.com

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8–16, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. I sin strävan För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2019 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 9 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.Northern Magic. Made Real.