Fazers handbakade hantverksbröd säljs för första gången på Åland i juni

Försäljningen av färskt, handbakat bröd ökar i Finland. I början av sommaren finns Fazers hantverksbröd för första gången att köpa även på Åland, i Varuboden Citys S-market-butiker i Jomala, Godby och Mariehamn i och med att ett nytt bageri öppnar i Jomala.

Ett nytt Fazer Butiksbageri öppnar i S-market i Jomala i början av sommaren. Hantverksbröden bakas för hand i S-market i Jomala, och bageriet levererar bröd dagligen även till Varuboden Citys S-market-butiker i Godby och Mariehamn.

I Fazer Butiksbagerierna bakas bröden för hand på plats av inhemskt mjöl från Fazer Kvarn. Fazer Butiksbagerierna känns igen på namnet Fazer Bagare och finns som separata bagerier i matbutiker.

De färska hantverksbröden sticker ut på ett positivt sätt i sortimentet och utgör inhemska och läckra alternativ för konsumenterna. Degen görs för hand ända från början och får vila länge, vilket gör att smaken växer fram och utvecklas.

”Gräddningen ger en stadig och knaprig skorpa, som gör att hantverksbröden håller länge utan tillsatsämnen”, säger Marika Hakala, affärsdirektör för butiksbagerier på Fazer Bageri Finland.

Utmärkt smak är kärnan i allt

Det är alltid smaken som styr produktutvecklingen vid Fazer Butiksbagerierna. Allt fler produkter införs i sortimentet i butiksbagerierna på kundernas önskemål.

”Till exempel var vår plan att sälja Ciabatta med cashew och tranbär enbart på veckosluten, men på konsumenternas begäran bakas brödet nu varje dag”, säger Hakala.

Även havrens popularitet har noterats på Fazer Butiksbagerierna: de två mest sålda bröden är havrebröd.

”Havreprodukterna får mycket positiv feedback. För närvarande är våra mest populära produkter Leipurimestarin Havre- och linfröbröd och Havrebröd. Det återstår att se vilket bröd som blir ålänningarnas favorit”, säger Hakala.

Fazer har för närvarande 74 butiksbagerier i stora matbutiker. De sysselsätter cirka 550 personer i Finland.

Anniina Niemistö, kommunikationsdirektör, Fazer Bageri Finland, anniina.niemisto@fazer.com, tfn +358 40 674 4672

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8.00–16.00, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com

1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med en mission att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Detta är Northern Magic. Made Real. I dag är Fazer ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, växtbaserade måltider, mjölkfria produkter och on-the-go-mat och -dryck samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i nio länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgång grundar sig på Karl Fazers vision, värderingar och kreativitet: bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2018 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till över 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.