Fazers innovation främjar mun- och tandhälsan – Fazer Xylimax-produkterna innehåller nu Fazer Xylitol

De flesta finländare känner till fördelarna med xylitol. Xylitol används för att sänka nivåerna av syreproducerande bakterier, reducera mängden plack och minska dess benägenhet att fastna på tandytorna samt förbättra den övergripande långsiktiga munhälsan. Nu övergår Fazer i ännu högre grad till att använda egentillverkad xylitol, Fazer Xylitol, i sina Xylimax-produkter. Fazer Xylitol tillverkas av inhemska havreskal vid Fazers xylitolfabrik i Lahtis, Finland. Fazers xylitoltuggummin och -pastiller tillverkas i Fazers konfektyrfabrik i finska Villmanstrand.

Xylitol är ett för de flesta finländare välkänt sötningsmedel och kan användas i stället för socker. Produkter tillverkade med xylitol har visat sig reducera mängden plack på tandytorna. Höga nivåer av plack är en av riskfaktorerna för att utveckla karies. Sockerfritt tuggummi sötat med xylitol bidrar till tändernas mineraluppbyggnad och minskar muntorrhet. Under 2023 har Fazer Xylitol tagits gradvis i bruk i Fazers tuggummin och pastiller sötade med xylitol.

Unik teknologi i tillverkningen av Fazer Xylitol

Fazer är en ledande tillverkare av havreprodukter i Norden och Fazers xylitolfabrik är ett utmärkt exempel på företagets gedigna expertis inom havre. Fazer använder en unik, patenterad teknologi för att tillverka xylitol av havreskal, som genereras som en sidoström från Fazers egen havrekvarn.

Eftersom tillverkningsprocessen för Fazer Xylitol använder en råvara – havreskal – som tidigare har kasserats, är den inte bara unik, utan också hållbar. Fazer Xylitol bygger på principerna för cirkulär ekonomi och är ett utmärkt exempel på vikten av hållbarhet, som genomsyrar företagets strategi. Hållbar livsmedelsproduktion spelar en viktig roll för att motverka klimatförändringarna och skydda den biologiska mångfalden, vilket i sin tur bidrar till att säkerställa tillgången på råvaror även i framtiden. Den cirkulära ekonomin är ett sätt att förbättra användningen av resurser.

Finsk Fazer Xylitol i alla Fazer Xylimax-produkter

Under 2023 har Fazer gradvis övergått till att använda Fazer Xylitol i alla sina tuggummin och pastiller sötade med xylitol. Ett Fazer Xylitol-märke på förpackningen indikerar att produkten innehåller inhemsk Fazer Xylitol. Samtidigt förnyar Fazer förpackningsdesignen för sina Xylimax tuggummin och pastiller, delvis för att uppdatera den visuella identiteten för det välbekanta varumärket, delvis för att betona ingrediensen Fazer Xylitol på framsidan av förpackningen. Dessutom tas funktionen att tuggummipåsarna kan stå upp bort. Förändringen av förpackningen påverkar inte produkternas smak eller hållbarhet, men minskar mängden plast i förpackningen med upp till 11 %.

Fazer Xylimax-produkterna finns i olika former och smaker för att passa alla som vill främja sin långsiktiga mun- och tandhälsa. Olika produkter tilltalar olika användare; till exempel är de nya helxylitol Xylimax-tabletterna i smakerna Fresh Lemon och Peppermint förpackade i en smidig liten återförslutningsbar påse som passar i en ficka eller väska. Detta är praktiskt för alla som är i farten och behöver något uppfriskande under dagen. Den fruktiga och milda smaken hos Xylimax Mumin-pastillerna gör å sin sida produkterna till ett lämpligt alternativ för barn.

Alla Xylimax produkter är glutenfria. Även om havre kan innehålla spår av gluten, så innehåller xylitol som tillverkas av havreskal inte spår av gluten efter tillverkningsprocessen.

Fazer Xylimax-produkter sötade med Fazer Xylitol finns tillgängliga i butik hösten 2023.

Bilder:

Tryckfärdiga bilder finns tillgängliga i Fazers offentliga bildbank och kan nås via följande sökväg:

www.fazergroup.com/media - Image & video bank - Public Image Bank - Media_Press – Finland – Fazer Xylimax & Fazer Xylitol

Oleksandra Martynova, Associate Brand Manager, Fazer Konfektyr, tfn. +358 50 564 8270, oleksandra.martynova@fazer.com

Liisa Eerola, kommunikationadirektör, Fazer Konfektyr,
tfn. +358 44 710 8860, liisa.eerola@fazer.com

Fazers medietelefon är öppen mån–fre kl. 8:00–16:00,
tfn. +358 40 668 2998, media@fazer.com

Fazer Xylitol är världens första xylitol tillverkad av havreskal

Att värna om människornas och miljöns välbefinnande är en del av Fazers arv och framtid. Vår ambition är att vara en innovativ ledare i all vår verksamhet.

Den unika Fazer xylitolen är den första xylitolen i världen som tillverkas av havreskal, en sidoström från vår havrekvarn, med hjälp av en unik, patenterad metod. Fazer Xylitol är ett bevis på vår innovation och engagemang att utnyttja sidoströmmar i en ännu större omfattning.

Vi har identifierat våra huvudsakliga utvecklingsområden och fastställt tydliga mål och indikatorer för dem. För oss är hållbarhet en resa mot en bättre morgondag.

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till ytterligare ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2022 uppgick till 1,1 miljarder euro.