• Fazer Group/

Fazers konditormästare Eero Paulamäki imponerade i World Chocolate Masters – skapade en hänförande chokladpralin

Fazers konditormästare Eero Paulamäki var en av 18 finalister i tävlingen World Chocolate Masters som arrangerades i Paris 29–31 oktober 2022. Tävlingen anses vara världens tuffaste tävling för proffs i chokladbranschen och bevittnades på plats i Salon du Chocolat eller via livestream av hundratusentals personer världen över. Enligt juryn var den finländska finalisten Paulamäkis bästa tävlingsbidrag en chokladpralin dekorerad med en snöflinga. Paulamäki, som representerade Norden och Baltikum i tävlingen, använde sig av både 3D-teknik och traditionellt chokladhantverk då han skapade pralinen.

Temat i World Chocolate Masters 2022 var Tomorrow, Morgondagen, och finalisterna skulle ge uttryck för hur morgondagens choklad kommer att smaka, se ut och kännas. I tävlingen bedömdes finalisternas tekniska kunskaper i chokladhantering samt kreativitet och förmåga att kombinera dagens trender med traditionell hantverkskonst. I sitt tema Renewable Tomorrow (En förnybar morgondag) hade Eero Paulamäki hämtat inspiration från den nordiska naturen och lokalproducerade råvaror.

Eero Paulamäki jobbade målmedvetet och säkert under de två första tävlingsdagarna med uppgifterna #SHARE, #WOW, #TASTE och #BONBON. Paulamäki gick dock inte vidare till den så kallade superfinalen den 31 oktober, dit de tio finalisterna med högsta poäng kvalificerade sig.

”För mig var finalplatsen i World Chocolate Masters en dröm som gick i uppfyllelse. Jag vill tacka mitt team, mina medtävlare och mina kollegor för det fantastiska stödet, all hjälp och alla lärdomar jag har fått. Jag återvänder från Paris med ny inspiration och full av nya idéer, vilket säkerligen kommer att synas i montrarna på Fazer Caféerna de kommande åren”, säger Eero Paulamäki, nordisk chokladmästare och konditormästare på Fazer i Helsingfors och den första finländska finalisten i World Chocolate Masters historia.

Re-new-pralinen hänförde både jury och publik

Enligt juryn var Paulamäkis bästa tävlingsbidrag #BONBON – en chokladpralin dekorerad med en snöflinga som skapats med 3D-teknik. I pralinen hade han, som namnet Re-new anger, använt en tidigare använd gjutform, välbekant garnering i ny tappning och bekanta smaker på ett lekfullt sätt. Den bestod av yuzugelé, 65-procentig choklad smaksatt med sichuanpeppar och mjölkchokladganache.

Samtliga 29 praliner dekorerades med en snöflinga som symboliserade naturens renhet och förnyelseförmåga samt vatten, som var ett bärande tema i Eeros tävlingsbidrag. Snöflingan påminde om Finland, som har världens renaste vatten och där vattnet blir till snöflingor om vintern.

#WOW-chokladskyltfönstret utmanade finalisterna att fundera på framtiden

Till finalisternas mest storslagna tävlingsbidrag hörde de nästan 1,5 x 3 meter stora chokladskyltfönstren i uppgiften #WOW.

I Eero Paulamäkis chokladskyltfönster fanns naturelementen vatten, is, mossa, svamp och en över en meter hög blomma mot en norrskensbakgrund.  Tävlingsbidraget föreställde världen efter pandemin och kriget. Det baserade sig på Paulamäkis vision om förnybara resurser och en ny värld där underverken reser sig ur askan.

I sina tävlingsbidrag använde Eero Paulamäki sig bland annat av finländsk råg och inhemska bär, som åkerbär, samt av sidoflöden från Fazers produktion, såsom xylitol och havreprotein tillverkade av havreskal.

Vinnare av tävlingen World Chocolate Masters 2022 var Lluc Crusellas från Spanien, tvåa var Antoine Carréric från Frankrike och trea Nikolas Nikolakopoulus från Grekland.

World Chocolate Masters 2022

World Chocolate Masters är världens ledande tävling i chokladbranschen. Vid 20 regionala kvaltävlingar som ordnats världen över hade 18 personer kvalificerat sig till finalen som hölls i Paris den 29–31 oktober 2022. I tävlingen bedömdes finalisternas tekniska kunskaper, kreativitet och förmåga att kombinera moderna trender med traditionell hantverksskicklighet. Tävlingstemat var Tomorrow, Morgondagen, och den finalist som samlade mest poäng får som vinnare av tävlingen titulera sig World Chocolate Master.

World Chocolate Masters hölls för första gången 2005 och årets tävling var den åttonde i ordningen. Fazers konditormästare Eero Paulamäki representerade Norden och Baltikum i tävlingen och var den första finländska finalisten i tävlingens historia.

#worldchocolatemasters #WCM #TMRW_TASTES_TASTES_LOOKS_FEELS_LIKE #TMRW #töissäfazerilla #urafazerilla #visitfazer #suklaamestari #NorthernMagicMadeReal

Taina Lampela-Helin, kommunikationschef, Fazer-koncernen, taina.lampela-helin@fazer.com, tfn +358 40 668 4600

Fazers medietelefon är öppen mån–fre kl. 8–16, media@fazer.com, tfn +358 40 668 2998

Bilder: https://www.fazergroup.com/media/  – kuva- ja videopankki – julkinen kuvapankki – Media_Press – Suomi – World Chocolate Masters 2022

Kampanjwebbplats: https://www.fazer.fi/eero-paulamaki-kohti-suklaaunelmaa/. På webbplatsen kan du läsa bland annat en presentation av Eero Paulamäki. Mer information om Fazer finns på Fazers webbplats www.fazergroup.com, där det finns information på finska, svenska och engelska.

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 6 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter och vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och ytterligare till ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2021 uppgick till 1,1 miljarder euro.

Lainaukset