Fazers konditormästare Eero Paulamäki till final i den internationella World Chocolate Masters- tävlingen

Fazers konditormästare Eero Paulamäki valdes i uttagningen som hölls torsdagen den 25 november 2021 till representant för de nordiska och baltiska länderna i finalen i den internationella tävlingen World Chocolate Masters. Finalen går av stapeln i oktober 2022 i Paris. Paulamäki är den första finska finalisten i tävlingens historia.

World Chocolate Masters är den mest framstående tävlingen inom chokladbranschen i världen. Tävlingen mäter inte endast deltagarnas tekniska kunskaper i chokladhantering, utan även kreativitet och förmåga att kombinera moderna trender med traditionell handarbetskonst. World Chocolate Masters har ordnats sedan 2005 och den aktuella tävlingen är den åttonde i raden. 20 regionala uttagningar ordnas runt om i världen och de utvalda finalisterna  möts i Paris i oktober 2022. Tävlingens tema är Tomorrow, dvs. imorgon, och den tävlande som får flest poäng får titulera sig World Chocolate Master.

”Det har länge varit en dröm för mig att komma till finalen och jag är stolt över att jag förutom mig själv även får representera hela Fazer. Temat för mina egna tävlingsbidrag är ”Välj morgondagen”. Det är en aktiv form av det gemensamma temat för alla tävlande och inspirerar oss till konkreta åtgärder för morgondagens bästa”, berättar Eero Paulamäki, som arbetar i det legendariska Fazer Café på Glogatan. ”Med mina tävlingsbidrag kan jag visa att traditionell handarbetskonst kan gå hand i hand med livsmedelsteknologi som möjliggör en hållbar framtida livsmedelsproduktion. I konfekten som jag gjorde i uttagningen använde jag till exempel xylitol, som tillverkas av biprodukter från vår havrekvarn”, berättar Eero.

Paulamäki tillverkade fyra tävlingsbidrag i uttagningen som pågick i 8 timmar: en chokladskulptur, en bakelse, en vegansk mellanmålsprodukt och en konfekt. Tävlingsbidragens särdrag var Fazers egna råvaror: havreprotein, xylitol tillverkat av havreskal i Lahtis, samt ingefära, kanel och kakaofrukt från vinterträdgården i besökscentret Fazer Experience.

”Vi är mycket glada över Eeros framgångar och vi tror att finalplatsen sporrar även vår övriga verksamhet till modig kreativitet. Eeros tävlingsbidrag reflekterar samma slags hållbarhet och nyskapande som r även karaktäriserar Fazers chokladtillverkning. World Chocolate Masters-tävlingen är en utmärkt

plats för att fira Fazers Blå som fyller 100 år nästa år”, säger Markus Hellström, verkställande direktör för Fazer Konfektyr.

Liisa Eerola, kommunikationsdirektör, Fazer Konfektyr tfn. +358 44 710 8860 liisa.eerola@fazer.com

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Enligt sin vision För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2020 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 8 500. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.