• Fazer Group/

Fazers långsiktiga arbete med att utveckla innovationen LOFO™ konkretiseras – Fazer lanserar sitt första vetebröd avsett för personer med känslig mage

Fazer har lanserat ett mjukt, ljust bröd som även passar personer med känslig mage. År 2018 patenterade företaget enzymet LOFO™ som minskar mängden svårsmälta FODMAP-kolhydrater i bröd utan att försämra brödets smak eller konsistens. Fazer Magvänlig* Mjuk som nyligen lanserats i butik är ett bröd där denna innovation av världsklass har använts för första gången.

Bröd är en viktig del av finländarnas kost: Enligt Fazers stora brödundersökning äter 76 procent av finländarna bröd varje dag.1 Hos många orsakar bröd dock obehagliga symptom, som magont, svullnad och gasbesvär, vilket ofta leder till att de undviker att äta bröd.

Färska undersökningar visar att det är fruktanerna snarare än glutenet i spannmålen som orsakar symptom.2 Fruktaner är svårsmälta, fermenterbara FODMAP-kolhydrater som finns till exempel i vete och råg. Genom att äta FODMAP-kost som begränsar intaget av dessa kolhydrater kan man lindra magbesvär som ofta beror på irritabel tarm (IBS) eller inflammatoriska tarmsjukdomar (IBD). Minst en av tio finländare lider av irritabel tarm.3 FODMAP-kosten fungerar bra, men är än så länge ett relativt okänt hjälpmedel för känsliga magar.

”Bröd är en av de främsta källorna till FODMAP-kolhydrater i Finland. Vi på Fazer har velat hitta en lösning som möjliggör att även personer med känslig mage ska kunna äta bröd, som innehåller många hälsosamma ämnen”, säger Juhani Sibakov, direktör för produktutveckling och innovationer på Fazer Bageri.

Fazers förbättringsmedel LOFO™ – världens första enzymbaserade uppfinning som spjälkar FODMAP-kolhydrater

Fazers patenterade enzym LOFO™ är världens första enzymbaserade uppfinning som gör det möjligt att tillverka produkter med lägre innehåll av FODMAP-kolhydrater. Det spjälkar fruktanerna i vete och råg under bakningsprocessen och minskar därigenom mängden FODMAP-kolhydrater i bröd. Enzymet påverkar däremot inte brödets smak eller konsistens.

Nya Fazer Magvänlig* Mjuk är den första produkten där detta enzym har använts. I butikerna har det heller inte tidigare funnits något mjukt vetebröd avsett för personer med känslig mage.

”Vi är mycket glada och stolta över att kunna kommersialisera vårt långsiktiga produktutvecklingsarbete och få se vår patenterade uppfinning i form av riktigt bröd i butikshyllorna. Jag tror att denna produkt tillgodoser många FODMAP-kostföljares önskan om att kunna äta gott bröd igen”, säger Sibakov.

* Kalcium bidrar till matsmältningsenzymernas normala funktion som en del av en balanserad och mångsidig kost och en hälsosam livsstil. Kalciumkälla, kalcium
130 mg/100 g (16 % av referensvärdet för det dagliga intaget).

Källor:

1 Fazers Stora Brödundersökning, Red Note Oy. N = 805, onlineintervjuer utförda 1/2019–2/2019. Ett utgångssampel som representerar Finland.
2 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29102613
3 https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00068

Mediekontakt:

Anniina Niemistö, kommunikationsdirektör, Fazer Bageri Finland, anniina.niemisto@fazer.com, tfn 040 6744 672

Fazers medietelefon tfn 040 6682 998 vardagar kl. 8–16 och e-post media@fazer.com

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. I sin strävan För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2019 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 9 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.