Fazers nya syrssemlor blir tillgängliga för alla finländare

Fazer var först i världen med att baka insektsbröd i matbutiker i november 2017. Nu får framgångssagan en fortsättning då Fazer Syrssemlor gör entré i brödhyllan. Den läckert mjuka nyheten som innehåller hussyrsor bakas på Fazers bageri i Villmanstrand och bäst av allt – den kommer att finnas i de största butikerna runt om i Finland redan från och med den 22 augusti.

Insektsmat är ett stort globalt fenomen. I Finland blev det tillåtet att sälja insekter som livsmedel i början av november 2017. Fazer Bageri var först i världen med att lansera ett insektsbröd i matbutikerna redan i slutet av november 2017 och erbjöd finländarna möjlighet att smaka på framtidens mat i form av ett läckert hantverksbakat bröd.

Snart i Åbo och Jyväskylä

”Fazer Syrsbröd har varit en enorm succé. Det har överträffat våra förväntningar på många olika plan. För ett tag sedan kunde vi utöka bakningen av Syrsbrödet till alla våra 57 butiksbagerier på 27 orter, och denna nyhet fick ett entusiastiskt mottagande. Våra butiksbagerier når dock inte ut till alla konsumenter och konsumentefterfrågan är stor över hela landet. Därför lanserar vi den läckra nyheten Fazer Syrssemla som är tillgänglig för alla finländare”, säger Markus Hellström, VD för Fazer Bageri Finland.

Fazer Bageri är en innovativ föregångare i bageribranschen och företaget förnyar hela tiden brödkategorin genom att lansera nya smakupplevelser på marknaden. ”Ledstjärnan för vår produktutveckling är alltid utmärkt smak. Vi har kunniga experter som har mod, snabb reaktionsförmåga och den nyfikenhet som krävs för att ta sig an nya råvaror och fenomen”, säger Hellström.

Syrssemlorna bakas i Villmanstrand

Fazer Syrssemlorna innehåller syrsmjöl malet av hela hussyrsor, inhemskt vete, inhemsk råg, bondbönsprotein och frön. Syrssemlorna bakas på bageriet i Villmanstrand och säljs i förpackningar om två semlor.

”Vi ville ha en liten förpackning så att tröskeln för att pröva ska vara så låg som möjligt. Syrssemlorna har en egen produktionslinje på bageriet. En semla innehåller cirka 20 hussyrsor och det motsvarar cirka 3 procent av brödets vikt”, säger Juhani Sibakov, innovationsdirektör på Fazer Bageri Finland.

En tredjedel av det syrsmjöl som används i syrssemlorna är inhemskt och resten kommer från Nederländerna.  Fazer Bageris mål är att övergå till enbart inhemsk råvara omedelbart när högklassigt syrsmjöl finns att tillgå i tillräcklig omfattning. ”En stor del av finländarna är positiva till insektsmat. De nylanserade semlorna har ett högt fiber- och proteininnehåll. Insekterna innehåller bra fettsyror, kalcium, järn och B12-vitamin”, säger Sibakov.

Produkter som innehåller hussyrsor är en av Fazer Bageris framtidsprodukter där mjölet har ersatts med näringsrika råvaror. Samma filosofi har tillämpats i produkterna Fazer Rotfruktsbröd och Fröbröd där en tredjedel av mjölet har ersatts med vegetabilier och frön.

Fazer Syrssemla-påsen är försedd med Förbundet för Finländskt Arbetes märke Nyckelflaggan som ett bevis på att semlorna har bakats av finländsk spannmål genom finländskt arbete.

#sirkkasämpylä #tulevaisuudenleipä #suomalaistahyvää #ratkaisujaruuasta

Markus Hellström, VD, Fazer Bageri Finland, markus.hellstrom@fazer.com, tfn +358 40 732 0057

Juhani Sibakov, innovationsdirektör, Fazer Bageri Finland, juhani.sibakov@fazer.com, tfn +358 40 536 3428

Taina Lampela-Helin, kommunikationschef, Fazer-koncernen, taina.lampela-helin@fazer.com, tfn +358 40 668 4600

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8–16, tfn +358 40 668 29 98 media@fazer.com

Tryckbara bilder av Fazer Syrssemlorna:
www.fazergroup.com/pictures ”Media_Press” Sirkkasämpylä

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, mjölkfria produkter, vegetabiliska måltider och on-the-go-mat och -drycker samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Fazers mission är Mat med mening Koncernen har verksamhet i åtta länder och exporterar till cirka 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, engagerade och kunniga medarbetare samt företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2017 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser

Yrityksestä

Fazer-koncernen Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. I sin strävan För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2019 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 9 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Northern Magic. Made Real.