Fazers nya vision för hållbara förpackningar eftersträvar förminskad plastanvändning, förbättrad återvinningsbarhet och utveckling av nya ekologiska förpackningslösningar

Fazer arbetar systematiskt med att hitta mer miljövänliga förpackningslösningar. Företaget har uppnått betydelsefulla resultat i och med att det har minskat sin årliga användning av plast i förpackningar med circa 300 000 kg. Idag kan 99,8 % av Fazers förpackningsmaterial sorteras för återvinning. Fazer har även tagit i bruk tydliga återvinningssymboler på alla sina produktförpackningar för att hjälpa konsumenterna sortera.

Det omfattande arbetet vägleds av Fazers vision för hållbara förpackningar som består av tre områden: att minska mängden använt förpackningsmaterial, förbättra återvinningsbarheten, förnybarheten och återanvändbarheten samt utveckla helt nya typer av ekologiska förpackningslösningar genom samarbete med externa partner.

Fazer har minskat sin årliga användning av plast i förpackningar med circa 300 000 kg

Sedan 2018 har Fazer minskat användningen av plast i sina förpackningar genom att optimera förpackningsstorlekar och materialtjocklekar samt genom att ersätta plast med andra material. Till exempel Oululainen Reissumies och Fazer Paahto-brödförpackningar och bakverksförpackningar har gjorts tunnare och mindre i storlek. Åtgärder för att minska plast har även vidtagits genom att optimera förpackningen för godispåsen Remix och genom att avlägsna engångsskedar och -lock från Fazer Aito-havregurtar. Totalt har Fazer-koncernens årliga användning av plast minskat med circa 300 000 kg.

25 000 kg mindre metall per år

Under de senaste åren har Fazer även tagit bort metall och ersatt det med kartong eller papperslösningar i många av sina förpackningar. Till exempel har ändringarna av kopparna och formerna till bärpajer och andra söta bakverk minskat mängden metall som används årligen med circa 12 000 kg. Metallbotten i förpackningarna till Fazer Dumle Granola och Fazer Fazerina Granola har ersatts med en fiberbaserad lösning, vilket har bidragit till 13 000 kg mindre metall i förpackningar och minskat Fazer-koncernens totala metallanvändning med 25 000 kg.

En föregångare inom nya förpackningslösningar

Som föregångare för hållbara förpackningslösningar samarbetar Fazer kontinuerligt med tillverkare av förpackningsmaterial, forskare och utbildningsinstitutioner. Resultaten av det målmedvetna forsknings- och utvecklingsarbetet syns i Fazers produktförpackningar.

År 2021 lanserade Fazer en förpackning för rulltårtor som till 100 % är tillverkad av återvunnen plast. Varje år får upp till 1,2 miljoner återvunna flaskor ett nytt liv i form av rulltårtsförpackningar och därmed har behovet av ny plast på Fazer minskats med circa 24 000 kg.

”Återvunnen plast är lite dyrare än ny plast, men det här är ett ekologiskt val som vi vill göra. Fazer fokuserar starkt på utveckling av hållbara förpackningar och vill som föregångare bana väg för livsmedelsindustrin i Finland och i framtiden även internationellt”, säger Piia Soininen-Tengvall, Fazer-koncernens utvecklingsdirektör för förpackningar.

Utöver att hitta sätt att använda återvunnen plast strävar Fazer även efter att använda så mycket förnybara material som möjligt. Växtbaserade förpackningar som kan förvaras oöppnade i rumstemperatur har till exempel lanserats för havredrycker. 87 % av materialet i förpackningen till Fazer Aito Havredryck Barista är växtbaserat och förnybart, och skruvkorken är tillverkad av sockerrör. Tack vare denna förändring minskade havredrycksförpackningens klimatavtryck med 21 %1).

”Vi har många förpackningsprojekt på gång och resultaten kommer att bli synliga inom några år. Lösningar som vi har utvecklat – exempelvis brödpåsen tillverkad av havreskal, det helt nya, sömningsbara pappersbaserade materialet och dispersionsbestruken kartong – kommer att kunna användas i många olika förpackningar. De kan användas för att ersätta till exempel icke-återvinningsbar mångskiktsplast och för att minska mängden dold plast i produktförpackningsmaterial”, fortsätter Soininen-Tengvall.

Alla Fazers förpackningar är utformade för en cirkulär ekonomi

Fazer strävar efter att uppnå maximal återvinning av sina förpackningar senast 2025, vilket innebär att allt förpackningsmaterial som Fazer använder kan sorteras för återvinning, är tillverkat av naturliga material och kan hållas i omlopp så länge som möjligt utan att förstöra det genom förbränning eller kompostering. Redan idag kan 99,8 % av Fazers förpackningar sorteras som återvinningsbar kartong, metall, glas eller plast.

Att hålla förpackningsmaterial i omlopp kräver åtgärder från både företagen och konsumenterna. Även om det finns tydliga återvinningssymboler på Fazers produktförpackningar som hjälper konsumenterna att sortera materialet, krävs ytterligare två steg för en framgångsrik återvinningsprocess.

”Återvinning kan endast förverkligas om korrekt sorterat material hanteras på rätt sätt och det finns en marknad för det återvunna materialet. Det här är orsaken till att vi övergick från polypropen till polyeten i Fazers brödpåsar av plast. Det finns för tillfället ingen efterfrågan på polypropen och återvinningsföretag bränner det ofta, medan polyeten kan återanvändas i nya produkter. Förändringen som vi har gjort stöder en cirkulär ekonomi”, förklarar Soininen-Tengvall.

”EU:s mål för mer hållbara förpackningar är mycket ambitiösa, och det ska de också vara. Företag spelar en viktig roll inte enbart för att utveckla mer miljövänliga förpackningar, utan även när det gäller att öka konsumenternas medvetenhet och vägleda dem i återvinning”, avslutar Soininen-Tengvall.

Fazers vision för hållbara förpackningar

På Fazer vägleds val och beslut gällande hållbara förpackningar av företagets omfattande vision för hållbara förpackningar, och alla produktförpackningar är utformade enligt principerna för en cirkulär ekonomi. I linje med visionen för hållbara förpackningar främjar Fazer användningen av återvinningsbara, återanvändbara och förnybara förpackningsmaterial och utvecklar nya miljövänliga förpackningslösningar. Genom att välja rätt material och producera mindre förpackningsstorlekar kan livsmedelsindustrin hjälpa konsumenterna minska sitt livsmedelsspill tack vare förpackningar som skyddar produkterna och förlänger deras hållbarhet.

Fazer främjar ansvarsfullt skogsbruk

Fazer har förbundit sig till att främja ansvarsfullt skogsbruk och som en del av visionen för hållbara förpackningar förbinder sig att använda endast certifierade eller återvunna fiberbaserade förpackningsmaterial senast 2026. Detta åtagande vägleder Fazers verksamhet för att inte bidra till avskogning.

1) Tetra Pak/Carbon Trust, rapport om klimatavtryck

Fazer kan kontaktas av media via telefon mån–fre kl. 8.00–16.00, tfn +358 40 6682 998 och på media@fazer.com.

Bilder för redaktionellt bruk: https://fast.fazer.com/l/hS8HjzcF_mKd

Utveckla och använda mer miljöhållbara förpackningsmaterial

Att värna om människornas och miljöns välbefinnande är en del av Fazers arv och framtid. Vår ambition är att vara en innovativ ledare i all vår verksamhet. I enlighet med vår hållbara förpackningsvision vision främjar vi återvinningsbara, återanvändbara och förnybara förpackningsmaterial. Vi minskar användningen av förpackningsmaterial samtidigt som vi säkerställer att våra produkter håller hög kvalitet. Vi utvecklar nya miljövänliga förpackningar. Genom att välja rätt material minimerar vi matsvinnet. Vi har identifierat våra huvudsakliga utvecklingsområden och fastställt tydliga mål och indikatorer för dem. För oss är hållbarhet en resa mot en bättre morgondag.

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 6 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter och vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och ytterligare till ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2021 uppgick till 1,1 miljarder euro.