• Fazer Group/

Fazers restaurangvärld på Stockmann breddar sitt utbud – Hanko Sushi öppnar på 8:e våningen

Fazer utvecklar och utökar sina restaurangtjänster i Stockmann-varuhuset i Helsingfors centrum. I början av hösten öppnas en Hanko Sushi-restaurang i restaurangvärlden.

Fazer och Royal Ravintolat öppnar tillsammans en Hanko Sushi-restaurang på Stockmann i Helsingfors centrum. Hanko Sushi ersätter tesalongen bredvid restaurang Fazer 8th Floor À la Carte.

”Hanko Sushi breddar utbudet av smakupplevelser ytterligare och våra restaurangkunder får ännu fler valmöjligheter i restaurangvärlden på Stockmanns 8:e våning. För oss är det ytterst viktigt att servicen, smakupplevelserna och miljön motsvarar våra kunders förväntningar, och vi utvecklar hela tiden vår verksamhet utifrån konsumenternas önskemål”, säger Miika Kostilainen, direktör för Fazer Cafés.

Konsumenterna visar allt större intresse för mat och vill att restaurangbesöken ska vara högklassiga smakupplevelser i en trivsam miljö. Restauranggästerna uppskattar också ett brett sortiment, allt från klassiska skandinaviska rätter till de nyaste internationella favoriterna.

”Dagens konsumenter uppskattar fräsch mat som är ansvarsfullt och hållbart producerad och som det finns en historia bakom. På Hanko Sushi är vi stolta över att bli en del av Stockmanns växande utbud och kunna erbjuda vår sushi till både Helsingforsbor och turister”, säger Rolf Wirta, från Royal Ravintolat.

Det internationella och skandinaviska restaurangutbudet på 8:e våningen är planerat för såväl varuhusets lokala kunder som gästande turister. Även på Stockmann är man nöjd med förnyelsen.

”Vi vill ständigt utveckla och utöka café- och restaurangkoncepten i våra varuhus. På detta sätt strävar vi efter att stärka kundupplevelsen och samtidig erbjuda våra kunder möjlighet att äta gott och koppla av en stund under shoppingen. Vi är mycket glada över att vår långvariga samarbetspartner Fazer utvecklar serviceutbudet i vårt flaggskeppsvaruhus tillsammans med oss och Hanko Sushi. Jag är övertygad om att både våra stamkunder och gästande turister kommer att bli förtjusta i Hanko Sushi”, säger Seppo Oksanen, direktör för kommersiella funktioner på enheten Real Estate.

På 8:e våningen på Stockmann finns nu bland annat en salladsbar, en glassalong, Fazer Café och en champagnebar och man kan avnjuta bland annat husmanskost till lunch, hamburgare och pastarätter från grillen, à la carte-rätter med bordsservering och från och med i höst färsk sushi varje dag under varuhusets öppettider. På veckosluten serveras Fazers brunch i À la Carte.

Fazer:

Miika Kostilainen, direktör, Fazer Cafés, tfn 040 486 9832

Laura Tötterman, kommunikationschef, Fazer-koncernen, tfn 044 711 9550

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8.00–16.00 tfn 040 668 2998

E-postadresserna har formen fornamn.efternamn@fazer.com

www.fazer.fi/8thfloor, #fazercafe #125syytäjuhlaan

Hanko Sushi:

Rolf Wirta, Royal Ravintolat Oy, tfn 0400 332 727, rolf@hankosushi.fi

www.hankosushi.fi

Stockmann:

Seppo Oksanen, direktör för kommersiella funktioner på Real Estate, tfn 040 587 9305, seppo.oksanen@stockmann.com

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. I år firar Fazer 125-årsjubileum och att det är 150 år sedan företagets grundare Karl Fazer föddes. Fazer-koncernens omsättning 2015 uppgick till mer än 1,5 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Hanko Sushi
Hanko Sushi är Finlands största sushirestaurangkedja. Hanko Sushi öppnade sin första restaurang i somriga Hangö 2009, och kombinationen av äkta skärgårdsstämning och japanska influenser blev ytterst populär. Nu finns det 18 restauranger ända från Hangö till Uleåborg som sysselsätter cirka 180 personer.

Stockmann
Stockmann är ett år 1862 grundat finländskt börsbolag som idkar detaljhandel. Koncernen är uppdelad i affärsenheterna Stockmann Retail, Real Estate och Lindex. Bolaget har verksamhet i 18 länder med 9 varuhus, 480 modebutiker, 5 fastigheter och 6 inköpskontor. Omsättningen uppgick år 2015 till 1 434,8 miljoner euro.

Stockmann erbjuder sina kunder aktuella modeupplevelser och inspirerande shopping i sina varuhus och nätbutiken stockmann.com. Vi vill erbjuda premiärer varje dag: vår vision är att för våra kunder vara inspirationskälla nummer ett till ett modernt och urbant liv.