Fazers senaste innovation är ett växtbaserat havreprotein för livsmedelsindustrin

Fazer har tagit fram havreproteinet SGen som är helt växtbaserat och kan användas mångsidigt som proteintillskott inom livsmedelsindustrin. Havreproteinet framställs av okara som är en sidoström från tillverkningen av havredrycker. Innovation är en del av Fazers hållbarhetsarbete för att öka antalet växtbaserade alternativ, utnyttja sidoströmmar och minska matsvinnet.

Utvecklingen av havreproteinet SGen (Sustainable Generation Protein) baserar sig på Fazers långsiktiga forskning. Havreproteinet framställs av okara, som är biprodukt som uppstår vid tillverkningen av havredrycker. Okara innehåller inte enbart protein utan också en hel del andra hälsosamma ämnen som finns i havre, och bakgrunden till innovationen är att man har velat kunna utnyttja okara som är ytterst näringsrik. Okara har tidigare använts som djurfoder och som råvara för biogas.

”Konsumenterna önskar allt mer växtbaserade produkter där smaken, konsistensen och näringsvärdena är förstklassiga. Vi är glada över att vi nu kan erbjuda detta helt nya, växtbaserade havreprotein SGen för livsmedelsindustrin i Finland och internationellt. Vi ser stora möjligheter i att utnyttja produkten i konsumentprodukter”, säger Taija Felt, kommersiell direktör på Fazer Mills.

Proteintillskott som innehåller förstklassiga ämnen från havre

Havreproteinet SGen är helt växtbaserat. Tack vare sin milda smak passar det utmärkt som proteintillskott i all slags matlagning, och det passar bra till exempel i energibars, flingor, växtbaserade gurtar, återhämtningsdrycker, proteinpulver och måltidsersättningar samt som råvara i produkter som ersätter kött.

”Havreproteinet SGen är mer än bara ett protein – det innehåller också många andra utmärkta ämnen som finns i havre, som fibrer, mjukt fett, vitaminer, mineraler och betaglukan. Havreprotein är ett lättsmält vegetabiliskt protein som tillsammans med baljväxter bildar en fullvärdig proteinsammansättning. Havreproteinet innehåller också järn, vilket är ett kritiskt ämne i en växtbaserad kost”, säger Marika Laaksonen, Senior Manager in Nutrition på Fazer.

Fazer har en aktiv roll när det gäller att hitta nya matlösningar

Hållbarhet är kärnan i Fazers verksamhet och strategi, och bolaget har åtagit sig att minska matsvinnet med 50 procent senast 2030. Fazer har också åtagit sig att öka urvalet av växtbaserade produkter.

Tidigare i år inledde Fazer det treåriga forsknings- och utvecklingsprogrammet Fazer Upcycled, där målet är att hitta nya sätt att minska matsvinnet och utnyttja sidoströmmar och överskott. Genom programmet tar Fazer en aktiv roll när det gäller att utveckla hållbara ingredienser som är avsedda för livsmedelsindustrin och som framställs genom bearbetning av sidoströmmar.

Utöver eget forskningsarbete deltar Fazer även i ett stort antal nationella och internationella projekt där man undersöker havre som källa till växtbaserat protein. I VTT:s projekt RETHINK undersöks nya, effektiva och hållbara sätt att tillverka vegetabiliska proteiner i huvudsak av havre och ärter. Dessutom deltar Fazer i det internationella projektet Giant Leaps, där man tar reda på vilka effekter havre och flera andra växtbaserade och alternativa proteinkällor, som mikrobproteiner, har på hälsan och miljön samt hur lämpliga de är för tillverkning av olika produkter.

Bilder för redaktionellt bruk: https://fast.fazer.com/l/pDXNPWNMGgMX

eller https://www.fazergroup.com/fi/medialle Image bank ‒ Media_Press ‒ Finland ‒ Fazer SGen Kauraproteiini

Anniina Niemistö, kommunikationsdirektör, Fazer Lifestyle Foods, anniina.niemisto@fazer.com, +358 40 674 4672

Fazer kan kontaktas av media via telefon mån–fre kl. 8.00–16.00, tfn +358 40 6682 998 och på media@fazer.com.

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till ytterligare ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2022 uppgick till 1,1 miljarder euro.