Fazers undersökning visar: Majoriteten av finländarna vill ha en snällare värld

I år firar den älskade chokladen Fazer Blå sitt 100-årsjubileum. Jubileumsåret till ära utredde Fazer finländarnas tankar om snällhet. Enligt undersökningen* gör och upplever finländarna goda gärningar i vardagen. Samtidigt upplever de att världen behöver mer snällhet.

”Snällhet är ett viktigt tema för Fazer Blå, för utan ett recept som fåtts som tack för en tjänst vänner emellan skulle vår älskade mjölkchoklad inte finnas till”, konstaterar Markus Hellström, verkställande direktör för Fazer Konfektyr.

Enligt en undersökning* som Fazer låtit göra hos IRO Research tror 88 % av finländarna att världen behöver mer snällhet. Det anser särskilt de unga respondenterna (92 %).

”Man kan börja med att själv göra goda gärningar, för man kan lära sig  snällhet och att vara snäll. Även med en liten osjälvisk gest kan vi kommunicera till varandra vad var och en av oss behöver: jag har sett dig och du är värdefull!”, betonar psykoterapeut Emilia Kujala.

Det bästa sättet att skapa mera godhet är att låta det goda gå runt. ”Det är rentav vetenskapligt bevisat att man är mer motiverad att göra goda gärningar om man bevittnar en god gärning", säger Kujala.

Hur snälla är vi finländare som folk?

Enligt en färsk undersökning från Fazer upplever finländarna att de regelbundet värnar om snällhet, och 70 % av respondenterna säger att de gör snälla handlingar varje vecka. En något större andel (76 %) upplever att de blivit behandlade på ett snällt sätt inom den gångna veckan. Av respondenterna ansåg 64 % att snällhet hör till den finländska identiteten; så här tänker i synnerhet personer över 55 år (70 %).

Hälften av respondenterna (51 %) tycker det är viktigt att andra människor tycker att man själv är snäll. Världsläget reflekterar också tankar om snällhet – cirka 60 % av finländarna upplever att det blivit viktigare att vara snäll med hänsyn till den tid vi nu lever i. Det anser särskilt 18–24-åriga ungdomar (69 %).

Som ett modellexempel på snällhet lyfter finländarna upp poeten, republikens presidents maka Jenni Haukio (21 %). Andra personer som bedömts exemplariskt snälla är med mycket små skillnader musikerna Juha Tapio (9 %), Elastinen (8 %), Diandra (7 %) och ishockeyspelaren Marko "Mörkö" Anttila (7 %).

Enligt undersökningen önskar konsumenterna att företag och organisationer ska göra goda gärningar som beaktar olika delområden inom hållbarhet. Respondenterna nämner öppenhet, rättvisa, omsorg om människor och miljö samt hjälp till behövande.

Jubileumsåret för chokladen Fazer Blå uppmuntrar till att göra gott

Under jubileumsåret uppmuntrar Fazer Blå till att göra snälla gärningar.

”Vi har alla ett ansvar att vara snälla mot varandra. Vi hoppas att så många som möjligt deltar i att sprida gott humör under jubileumsåret. Snällhet föder mer snällhet och på så sätt blir små gärningar stora”, påminner Markus Hellström.

Den älskade mjölkchokladen pryds jubileumsåret till ära också av ett nytt omslag. Inuti omslaget finns idéer till snälla gärningar som man kan förverkliga för att delta i Fazer Blå-snällhetsutmaningen.

Uttag från undersökningen:

• Majoriteten anser att världen behöver mer snällhet (88 %), det här tyckte i synnerhet ungdomar i åldern 18–24 (92 %). Hela 63 % var helt av samma åsikt om att världen behöver mer snällhet.
  • 70 % säger att de gör snälla gärningar varje vecka. Över 65-åringar gör enligt egen utsago minst snälla gärningar (57 %). Mest säger 35–44-åringar sig göra (80%).
  • En större andel människor, 76 %, upplever att de blir behandlade på ett snällt sätt. Av ungdomar (18–24 åringar) upplevde 91 % att de hade behandlats väl den senaste veckan, medan det lägsta talet gällde 45–54-åringar (72 %).
  • 64 % anser att snällhet är en del av den finländska identiteten, det här tycker i synnerhet över 55-åringar (70 %) och minst de unga.
  • För de yngre 18–24-åringarna (64 %) och 25–34-åringarna (63 %) är det viktigare att folk tycker att de är snälla än för de äldre över 65 år (43 %). Nästan var tredje (29 %) av 18–24-åringarna höll helt med om att det är viktigt att folk tycker att de är snälla.
  • 60 % ansåg att det blivit viktigare att vara snäll med hänsyn till den tid vi nu lever i; det här tyckte i synnerhet de unga 18–24-åringarna (69 %).

I juni utredde Fazer jubileumsåret till ära finländarnas tankar om snällhet. Datainsamlingen för Tusen finländare-undersökningen gjordes på webben i IROResearch Oy:s riksomfattande konsumentpanel. Urvalet i undersökningen viktades utifrån ålder, kön, bostadsortstyp och landskap så att det motsvarar den finländska befolkningen på riksomfattande nivå. Totalt gjordes 1000 enkätintervjuer. Undersökningens datainsamlingsperiod var 14–22.6.2022.Undersökningens statistiska felmarginal är högst cirka + 3,2 %-enheter.

Liisa Eerola, kommunikationsdirektör, liisa.eerola@fazer.com, tfn +358 44 710 8860

Fazers medietelefon har öppet mån–fre kl. 8–16, media@fazer.com, tfn +358 40 668 29 98

Bilder: https://www.fazergroup.com/sv/media/ - Bildbank - Finland - Fazer Blå 100

Kampanjwebbplats: https://www.fazerinsininen.fi/, där man bland annat kan bekanta sig med Emilia Kujalas artikel om snällhet.

Med fokus på matupplevelser,gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 130-åriga arv samt våra djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter och vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Norden, Baltikum och ytterligare till ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2021 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet medarbetare till ca 8 000.