Finländarna har fallit för Fazer Pätkis- och Dumle-havredryckerna som tillverkas av inhemsk havre – i år har över en miljon liter dryck tillverkats

Fazer har lanserat sina välbekanta konfektyrvarumärken även i form av havredrycker i butikerna. Fazer Dumle Havredryck och Fazer Pätkis Havredryck som lanserades för ett år sedan respektive i höst har hittat sin väg till finländarnas hjärtan och varukorgar. Dessutom får de mycket positiv uppmärksamhet i sociala medier. De läckra dryckerna som tillverkas av inhemsk havre på Fazers fabrik i Koria faller både barn och vuxna i smaken.

Fazer har satsat stort på havrebaserade produkter de senaste åren, bland annat genom att fördubbla kapaciteten på sina havrekvarnar och investera i produktionsanläggningar som tillverkar havredrycker och -snacks i Koria i Finland och i Tingsryd i Sverige. Inom Fazers produktutveckling funderar man ständigt på nya sätt att använda havre.

”I produktutvecklingsskedet tyckte vi att det var mycket viktigt att smaken hedrar de ursprungliga godissmakerna. Vi sökte länge efter den optimala smaken och filade på munkänslan: vi ville att den skulle vara fylligare än andra havredrycker för att bjuda på en perfekt smakupplevelse. Vi är glada över att vårt arbete gav resultat och att havredryckerna har hittat sin väg till konsumenternas hjärtan”, säger Tiina Tammi, direktör för produktutveckling på Fazer Lifestyle Foods, vars team ansvarar för recepten på Pätkis- och Dumle-havredryckerna.

Havredryckerna smaksatta med välbekanta godissmaker är en ny produkttyp och de har gett efterlängtad variation i dryckessortimentet. I Fazer Dumle Havredrycken kombineras den populära och klassiska Dumlesmaken av choklad och kola, och i Fazer Pätkis Havredryck kompletteras chokladsmaken av Pätkis-mint. Havredryckerna som tillverkas av inhemsk havre i Koria är veganska, och de kan avnjutas såväl kalla som varma.

Ett bevis på produkternas popularitet och intresset för dem är att de har fått stor uppmärksamhet i sociala medier. Pätkis- och Dumle-havredryckerna har varit populära samtalsämnen i diskussionsforum under året, och de har fått mycket positiv uppmärksamhet särskilt bland personer som följer en vegansk kost. En mängd olika recept med dryckerna som bas har tagits fram, allt från rågröt till pudding samt drinkar, och recepten har fått stor spridning bland annat på TikTok. De fem mest populära videorna har redan visats närmare 800 000 gånger.

”Havrens sammetslena smak passar utmärkt i kombination med godissmaker. Många har uttryckt stor glädje över att det nu finns havredrycker, granola och lättanvända mjölmixar med smak av deras favoritgodis. Håll ögon och öron öppna – under nästa år kommer vi nämligen att lansera fler spännande nyheter”, säger Tammi.

Bilder för redaktionellt bruk:

https://fast.fazer.com/l/d-VHqt2jF_Dm eller via https://www.fazergroup.com/fi/medialle Kuvapankki ‒ Media_Press ‒ Finland ‒ Fazer Pätkis ja Fazer Dumle -kaurajuomat

Reeta Kylänpää, kommunikationschef, Fazer Lifestyle Foods, reeta.kylanpaa@fazer.com, +358 400 270 559

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8–16, tfn +358 40 668 2998 och e-post media@fazer.com

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 6 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter och vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och ytterligare till ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2021 uppgick till 1,1 miljarder euro.