• Fazer Group/

Froosh gör goda mellanmål av frukt – Fazers undersökning: Fyra av fem respondenter anser smoothies vara ett hälsosamt mellanmålsalternativ

Enligt en undersökning* beställd av Fazer används smoothies oftast som mellanmål. Smoothies konsumeras nästan lika mycket i hemmet som utanför hemmet. De viktigaste kriterierna för att välja smoothies är deras smak och hälsofördelar. Smoothierna från Froosh innehåller varken tillsatt socker eller konserveringsmedel och tillsatsämnen.

I Finland uppger 75 % av respondenterna i en enkät beställd av Fazer* att de gillar smoothies särskilt som mellanmål och att de avnjuter dem både hemma och utanför hemmet. För samtliga nordiska länder är motsvarande siffra 60, vilket innebär att smoothies i övriga Nordiska länder oftare även ingår i andra dagliga måltider jämfört med Finland.

Enligt enkäten* är de viktigaste kriterierna för att välja smoothies deras goda smakvarianter och att produkten smakar gott. Smoothiernas hälsorelaterade egenskaper är också viktiga: Konsumenterna önskar att produkten inte innehåller tillsatt socker och att den innehåller endast naturliga råvaror. Fyra av fem respondenter anser smoothies vara ett hälsosamt mellanmålsalternativ.

”Hälsans megatrend återspeglas i konsumenternas önskemål. Froosh möter konsumenternas förväntningar med två slags produkter: För våra traditionella smoothies har vi valt konsumenternas favoritsmaker, såsom mango, apelsin och jordgubbe, och de innehåller inga tillsatser: bara bär, frukt och grönsaker. Våra funktionella smoothies innehåller därtill även andra välgörande ingredienser. Smoothierna från Froosh innehåller varken tillsatt socker eller konserveringsmedel och tillsatsämnen, säger Senior Marketing Manager Julia Weijola från Fazer.

Enkelt och gott mellanmål hemma eller på språng

De funktionella Froosh-smoothiernas omfattar tre smaker: Feel Good som innehåller ananas, rödbeta, aloe vera och ingefära, och är också en fiberkälla. Clean Green med äpple, kiwi och lime som får en kick av vinäger, spirulina och spenat. Up Beat innehåller rikliga mängder C-vitamin och kombinerar den fruktiga smaken av mango och banan med kaffeextrakt. Produkten innehåller samma mängd koffein som en kopp kaffe. Smoothierna är förpackade i praktiska förpackningar på 250 ml och är ett enkelt mellanmål när du är på språng eller behöver ett snabbt mellanmål hemma.

– Näringsrekommendationen är att konsumera ett halvt kilo grönsaker och frukt om dagen, det vill säga cirka 5–6 portioner. En av de portionerna kan vara att dricka ett glas juice om dagen. Smoothies innehåller energi, vilket gör dem bättre lämpade som mellanmål eller till frukosten än som törstsläckare, säger Fazers ledande näringsexpert Marika Laaksonen.

– Funktionella smoothies från Froosh är ett utmärkt mellanmål eftersom de också innehåller kolhydrater, som bidrar till att upprätthålla en normal hjärnfunktion. Kolhydrater är hjärnans primära energikällan. Du får den nyttiga effekten när du som del av en balanserad kost konsumerar minst 130 gram kolhydrater från olika källor under dagen. En funktionell flaska smoothie på 250 ml innehåller i genomsnitt 35 gram kolhydrater, fortsätter Laaksonen.

Traditionella smoothies i fräscha sommarförpackningar

För att fira sommaren klär vi våra traditionella smoothies i en glad och fräsch sommardräkt. Vi sätter sommaretiketter på våra välbekanta och omtyckta smoothiesmaker Mango & Orange, Passion fruit & Peach, Pineapple, Banana & Coconut samt Blueberry & Raspberry. Produkterna är förpackade i 250 milliliters glasflaskor och sommarlooken börjar säljas i april.

Cambri, Froosh Usage & attitude study, juli 2021, N=800 (Finland, Sverige, Norge, Danmark, 200 respondenter i respektive land)

Ytterligare information och mediekontakt

Maria Rämö, kommunikationschef, Fazer Lifestyle Foods, tfn 040 847 1020, maria.ramo@fazer.com
Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8–16, tfn +358 40 668 2998 och e-post media@fazer.com.

Bilder för redaktionellt bruk: https://www.fazergroup.com/fi/medialle Bildbank - Media_Press - Finland – Froosh 2022

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter och vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Norden, Baltikum och ytterligare till ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2021 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet medarbetare till ca 8 000.