Godis- och kexnyheter från Fazer inför sommarsäsongen

Även denna sommar erbjuder Fazer ett antal läckra nyheter. Påsen Tutti Frutti Garden Mix bjuder på sommarträdgårdens bästa skörd. Alla chokladälskare får njuta av chokladkakan Karl Fazer Dumle Banana och växtbaserade Karl Fazer Oat Choco. För sockerfria godisnjutningar lanseras den välbekanta smaken Marianne Toffee. Blickfång i kexhyllan är bland annat Domino Marianne Toffee och Domino Salty Caramel. Den senare nämnda är en favoritsmak framröstad av finländarna, och båda bakas nu utan palmolja.

På sommaren vill konsumenterna ha somriga upplevelser, och de testar gärna alla slags nyheter och unnar sig mer godsaker än under andra tider på året. Att äta somriga delikatesser är en viktig del av att njuta av sommaren, enligt 89 procent av finländarna.* Godis- och kexnyheterna från Fazer erbjuder många läckra alternativ i sommar. Alla produkter tillverkas i Finland: godis- och xylitolprodukter i Villmanstrand samt chokladprodukter och kex i Vanda.

Fazer har utsetts till Finlands mest betrodda godisvarumärke i den årliga undersökningen Luotetuin merkki för inte mindre än sextonde gången.**
Fazer fick en överlägsen majoritet av rösterna i kategorin, 75 procent.

*Källa: Pentagon Insight, Kesätutkimus 2019
**Källa: CIL Suomi Oy/Valitut Palat: Luotetuin merkki 2022

Sommarens läckraste skörd – Tutti Frutti Garden Mix 325 g

Oavsett väder bjuder godispåsen Tutti Frutti Garden Mix 325 g på sommarträdgårdens bästa skörd från och med maj! Påsen är en mångsidig blandning av läckra stora grönsaks- och rotfruktsformade godisfigurer med smak av fräscha bär och frukter, choklad och salmiak. Den stora godispåsen räcker även till kompisarna! Tutti Frutti Garden Mix är en gelatinfri produkt som innehåller endast naturliga färger och smaker.

Nu finns godsaker från sommarträdgården även i lösgodishyllan. Den veganska blandningen innehåller fyra olika rotfruktsformade godisfigurer från Garden Mix-påsen, i smakerna Tutti Frutti, citron, skogsbär och päron.

Ta Tutti Frutti-sommarringar med på sommaräventyren!

De populära Tutti Frutti-fruktringarna lanseras i nya, somriga smaker: jordgubb-rabarber, päron-fläderblom, persika-lime och mango-melon. Tutti Frutti Summer Rings 180 g är en fulländad påse för egna godisstunder och sommarutflykter. Säsongen för dessa sommarringar är från början av juni till slutet av augusti. Veganvänlig!

Godisnjutning utan socker – i den välbekanta smaken Marianne Toffee

Sommarens smaknyhet i serien av sockerfria godispastiller är läckra Marianne Toffee i en ask på 40 gram. Vegansk och sockerfri. Lanseras i butik i maj.

Xylitolnyheterna Xylimax Vildäpple 38 g och Xylimax Eucamenthol 38 g

Xylimax Vildäpple 38 g kompletterar sortimentet av Xylimax-helxylitolpastiller med en fräsch äppelsmakande pastill. Pastillerna är sötade till 100 % med xylitol. En annan xylitolnyhet i sommar är tuggummipåsen Eucamenthol. Denna välbekanta pastillsmak fräschar upp munnen snabbt och effektivt.  Lanseras i butik i maj.

Karl Fazer Dumle Banana 200 g smakar sommar

Somriga Dumle Banan var oerhört populär för några år sedan, och Fazer Blå i sin tur behöver inte någon närmare presentation. Nu möts dessa två i chokladkakan Karl Fazer Dumle Banana, där den älskade Fazer Blå-mjölkchokladen får spralligt sällskap i form av banansmakande kolabitar. En kombination som alltid får dig på gott humör! Produkten säljs i maj–augusti.

Framtidens klassiker Karl Fazer HavreChoco

Hett efterlängtad! Den växtbaserade versionen av Fazers mjölkchoklad innehåller finländsk havre. Karl Fazer HavreChoco 62 g är vegansk, laktosfri och palmoljefri – ett fullvärdigt alternativ till mjölkchoklad! Två smaker: HavreChoco och HavreChoco Hasselnöt. Lanseras i butik i maj.

Geisha Taste of Peanut 37 g för en fulländad chokladstund

Chokladstycksaken består av den utsökta kombinationen av en härligt krispig fyllning och exklusiv choklad. Under Geishas sammetslena mjölkchokladöverdrag döljer sig en fyllning av hasselnötsnougat med smak av salta nötter. Stanna upp ett ögonblick, fokusera på det goda och njut av den fulländade chokladstunden. Lanseras i butik i maj.

Hänförande Tutti Frutti Choco Chewies 150 g

Choco Chewies är en ny blandpåse med choklad från Tutti Frutti som innehåller alla läckra och populära favoritdragéer. Påsen innehåller godis i två olika former och fyra olika smaker: original passion, hallon-citron, kaktus-lime och citron-vanilj. Gelatinfritt, naturliga färger och smaker. Lanseras i butik i maj.

Dumle Summer Mix 220 g får konsumenterna på fall i sommar

Dumle Summer Mix lockar fram sommarkänslan genom att bjuda på smakupplevelser i form av tre fruktsmaker överdragna med mjölkchoklad: Dumle Banan, Dumle Jordgubb och den fräscha nyheten Dumle Grönt äpple. Säljs i maj–augusti.

Karl Fazer Mangoyoghurt 270 g och Remix Summer Carnival 500 g återvänder till sommarsäsongen

Sommarens soligaste konfekt, Karl Fazer Mangoyoghurt, får sin smak av sammetslen mjölkchoklad och en fräsch fyllning av mangoyoghurt. Den vackra asken passar utmärkt att ställa fram på kaffebordet och som gå bort-present på sommarens många fester. Remix Summer Carnival i sin tur passar för avslappnat umgänge och räcker även till ett större gäng. Säljs i juni–augusti. Smaka och få sommarkänsla!

Domino-kexen blir palmoljefria under 2022

Domino är Finlands mest älskade kex som har funnits i finländarnas liv alltsedan 1953. I fortsättningen kommer Domino-kexen att bakas utan palmolja. Ändringen genomförs vartefter från och med våren. En märkning finns på förpackningarna.

Nya smaker i Domino-familjen: Marianne Toffee 350 g och Salty Caramel 175 g

Finlands mest populära fyllda kex finns nu i smaken Marianne Toffee. Den välbekanta smaken gillas av hela familjen, och den randiga förpackningen går inte att missa. För det trendiga inslaget i Domino-familjen står Domino Salty Caramel 175 g, en favoritsmak framröstad av konsumenterna. Domino-nyheterna innehåller inte palmolja och är veganvänliga. Lanseras i butik i april.

Hemtrevliga Jyväshyvä Kanel-kardemumma 320 g

Kanelbullar, kanelkringlor, kanelsnurror … finländarnas favoritsmak finns nu även i en nyhet från Jyväshyvä! De härligt knapriga Jyväshyvä-havrekexen med smak av kanel och kardemumma bakas av inhemsk havre i Finland. Produkten är veganvänlig och bakas utan palmolja. Lanseras i butik i april.

Fasupala Dumle 199 g och Jaffa Jim 300 g – favoriter tillsammans!

Två ska man va’, tycker favoritvarumärkena Fasupala och Dumle samt Jaffa och JIM. De välkända Jaffa-kexen och JIM-stycksakens fruktsmakande fyllning bildar tillsammans en ny, läcker favorit för hela familjen, kexen Jaffa Jim som säljs i en förpackning på 300 g. I Fasupala Dumle kombineras en läcker Dumle-kolafyllning med Fazers sammetslena mjölkchoklad och en frasig våffla. Förpackningsstorlek 199 g. I butik i april.

Fazer Party Box 2,35 kg säljs i webbutiken

I webbutiken Fazer Store kan du köpa godsaker till ett större gäng genom att beställa en Fazer Party Box på 2,35 kg. Boxen innehåller följande produkter:

• Dumle Original Value Pack 450 g
  • Tyrkisk Peber Value Pack 300 g
  • Tutti Frutti Sour Value Pack 500 g
  • Tutti Frutti Original Value Pack 500 g
  • Karl Fazer Mjölkchokladkaka 200 g
  • Karl Fazer Hackade hasselnötter 200 g
  • Karl Fazer Dumle 200 g

Bilder:

www.fazergroup.com/fi/medialle - kuvapankki - media_press- Finland- Confectionery novelties, Summer 2022

Liisa Eerola, kommunikationsdirektör, tfn +358 44 710 8860, liisa.eerola@fazer.com

Fazers medietelefon är öppen mån–fre kl. 8–16, tfn +358 40 668 2998 media@fazer.com

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter och vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Norden, Baltikum och ytterligare till ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2021 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet medarbetare till ca 8 000.