Hållbar skönhet med nordisk havre – Fazer etablerar sig på den internationella hudvårdsmarknaden med sina xylitol- och havreoljaprodukter

Vid sidan av Fazers omfattande erfarenhet inom livsmedelsproduktion erbjuder nu företaget växtbaserade ingredienser, Fazer Xylitol® och Fazer Oat Oil, även till hudvårdsindustrin. Ingredienserna är baserade på lokalproducerad nordisk havre och används av några av de största kosmetikföretagen i Norden. Ingredienserna har tagits fram av affärsenheten Fazer Foodtech, som kombinerar hållbara råvaror med innovativ teknologi.

Fazer kombinerar innovativ teknologi med växtbaserade ingredienser för att optimera användningen av jordens resurser och för att möta konsumenternas växande efterfrågan på hållbara ingredienser inom hudvård. De ingredienser som Fazer tagit fram till hudvårdsprodukter framställs av nordisk havre som är rik på fettsyror, antioxidanter och fytokemikalier som lugnar, vårdar och återfuktar hud, hår och naglar.

Havre och dess näringsämnen har använts inom skönhetsvård i tusentals år, men när syntetiska ingredienser tog över marknaden hamnade naturliga ingredienser i skymundan. Konsumenter inom hudvårdsbranschen blir alltmer medvetna om de skadliga effekterna som syntetiska ingredienser har på miljön samt på deras egen hälsa. I samband med detta kräver konsumenter alternativ som är bra för dem och som tagits fram av företag som är transparanta när det gäller ingredienser och produktutvecklingsprocesser.

Unika, växtbaserade ingredienser gjorda av nordisk havre

Fazer erbjuder två produkter till hudvårdsindustrin: Fazer Oat Oil och Fazer Xylitol® – som båda enkelt kan appliceras i hudvårdsprodukter.

Fördelarna med Fazer Oat Oil är dess naturliga antioxidantegenskaper och goda fettsyrasammansättning. Den huvudsakliga fettsyran är linolsyra som förbättrar bildningen av ceramider och därmed stärker hudens barriär och bevarar dess naturliga fuktbalans. Havreoljan är rik på vitamin E, vilket skyddar huden från yttre påfrestningar som luftföroreningar och UV-ljus.

Fazer Xylitol® är världens första xylitol tillverkad av havreskal. Xylitol används i hudvårdsprodukter för att återfukta och lugna huden och har en antibakteriell effekt, balanserar hudens mikrobiom genom att förhindra spridning av skadliga mikrober. Xylitol är fuktgivande och hjälper till att reparera hudens barriär. Dessutom lugnar xylitol irriterad hud och kan minska rodnad genom att förhindra spridning av blodkärl på huden.

Fazer är en uppskattad partner inom hudvårdsbranschen

Skönhetsindustrin letar ständigt efter nya och intressanta råvaror för att möta efterfrågan på hållbart producerade ingredienser inom skönhet. Företag som Lumene, Berner och Nordic Beauty Inc samarbetar med Fazer Foodtech och inkluderar Fazer Oat Oil och Fazer Xylitol® i sina produkter.

”Konsumenter blir alltmer medvetna om hållbarhet och kräver vetenskaplig information och transparens om de ingredienser som används. Tack vare vårt engagemang för hållbarhet, lokalproduktion och hög kvalitet har premiumvarumärken inom skönhetsbranschen valt oss som en pålitlig partner”, säger Jenny Andersson Collby, kommunikations- och marknadsansvarig för Fazer Foodtech.

Fazers expansion av växtbaserade ingredienser till hudvårdsindustrin visar på företagets ständiga engagemang att hitta hållbara lösningar. Nordisk havre, som odlas nära Fazers egna kvarnar, används för att producera ingredienser som Fazer Xylitol® och Fazer Oat Oil.

Fazer Xylitol® framställs genom en innovativ upcycling-teknik där varje del av havrekärnan tillvaratas genom att använda sidoströmmar. Derivat av Fazers Oat Oil extraheras med en skonsam lösningsmedelsfri CO2-exktrationsmetod. Det som blir kvar av havrekärnorna omvandlas till bioenergi, vilket resulterar i ett mycket lågt totalt koldioxidavtryck.

FAKTABLAD

• Fazer går nu in på den internationella hudvårdsmarknaden och förvandlar nordisk havre till skönhetsingredienser som erbjuds till företag inom branschen.
  • Nordisk havre är rik på fettsyror, antioxidanter och fytokemikalier som lugnar, skyddar och återfuktar huden, håret och naglarna, vilket gör dem till ett idealiskt val för dem som föredrar naturliga och ansvarsfulla hudvårdsprodukter.
  • Fazer Oat Oil utvinns med hjälp av en skonsam, lösningsmedelsfri CO2-extraktionsprocess.
  • Fördelarna med Fazer Oat Oil baseras på havreoljans naturliga antioxidanteffekt och dess goda fettsyrekombination. Linolsyran som finns i havreoljan förbättrar bildningen av naturliga fettföreningar, hudens ceramider, vilket i sin tur förbättrar hudens skyddsbarriär och fuktighetsbevaring. Havreolja är rik på vitamin E, vars antioxidanteffekt skyddar huden från yttre stressfaktorer som luftföroreningar och UV-ljus.
  • Fazer Xylitols® produktionsprocess är en patenterad cirkulär innovation där yttre skalet på havrekärnor, som tidigare slösades bort vid havremjölsproduktion, omvandlas till xylitol, ett sötningsmedel och en kosmetisk aktiv ingrediens.

Anniina Niemistö, kommunikationsdirektör, Fazer Lifestyle Foods, anniina.niemisto@fazer.com, +358 40 674 4672

Fazer kan kontaktas av media via telefon mån–fre kl. 8.00–16.00, tfn +358 40 6682 998 och på media@fazer.com.

Vi utvecklar mat som en lösning för en mer hållbar planet och verksamhet

Att värna om människornas och miljöns välbefinnande är en del av Fazers arv och framtid. Vår ambition är att vara en innovativ ledare i all vår verksamhet. Vi är medvetna om att sätten att odla, producera och konsumera mat har avsevärd inverkan på människors välmående, miljön och samhället. Vårt hållbarhetsarbete styrs av fyra fokusområden: klimat och cirkularitet, hållbara produkter och innovationer, ansvarsfulla inköp samt människor och välbefinnande. Vi har identifierat våra huvudsakliga utvecklingsområden och fastställt tydliga mål och indikatorer för dem. För oss är hållbarhet en resa mot en bättre morgondag.

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till ytterligare ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2022 uppgick till 1,1 miljarder euro.