Havredrycken ökar i popularitet – produktionskapaciteten vid Fazers fabrik i Koria har fördubblats

Fazer svarar på den växande efterfrågan på havredrycker genom att investera i ökad produktionskapacitet. Havredryckernas produktionsvolymer vid Fazers fabrik i Koria fördubblades då den nya produktionskapaciteten togs i bruk i juni. Tilläggskapacitet för produktionen av havredryck fås även av svenska Trensums Food AB, som Fazer förvärvade i början av året.

Enligt en undersökning1) som Fazer låtit göra ökar havredryckernas popularitet i Finland. 72 procent av finländarna använder växtbaserade drycker minst en gång i månaden. Jämfört med året innan är ökningen sju procent. I allmänhet är konsumenterna intresserade av vegetabiliska livsmedel: 63 procent skulle vilja äta mer växtbaserad mat än de för närvarande äter.

"Havredrycken är inte längre ett marginalfenomen utan den har blivit hela folkets produkt. Det finns inga skillnader i konsumtionen till exempel mellan könen och havredryckerna har funnit sin plats i inköpskorgarna hos konsumenter i alla åldrar. Produkterna används också alltmer i barnfamiljer. Havredryckens popularitet förklaras av produkternas miljövänlighet, viljan att experimentera och variera samt den goda och milda smaken”, säger Lauri Vesala, marknadsföringsdirektör för Fazer Non-dairy.

Fazer satsar på tillverkning av havredrycker

Vid Fazers fabrik i Koria tillverkas bland annat Fazer Aito Havredrycker, som lämpar sig för många olika användningsändamål på samma sätt som mjölk. Alla Fazer Aito Havredrycker tillverkas av finsk havre.

”På grund av den växande efterfrågan på havredrycker bestämde vi oss för att investera i havredrycksproduktionen vid vår fabrik i Koria. Expansionen som blev färdig på fabriken i början av juni gör det lättare att bearbeta havre och fördubblar vår kapacitet. Detta skapar en grund för utvidgningen av vårt havrebaserade produktsortiment och förbättrar vår konkurrenskraft”, säger Kati Rajala, chef för Non-dairy- och Dairy-affärsverksamhet vid Fazer.

Trots den instabila geopolitiska situationen slutfördes utökning av kapaciteten vid fabriken i Koria inom den planerade tidtabellen. Lokalt har projektet positiva effekter, då fabriken anställt och utbildat ny personal.

”Fazer är en föregångare inom tillverkning av havreprodukter och vi investerar mycket i produktutveckling i alla våra affärsverksamheter. Jag tror att i framtiden kommer alla mejeriprodukter att ha ett motsvarande växtbaserat alternativ”, fortsätter Rajala.

Fazer tillverkar havredrycker i Koria samt i Tingsryd i Sverige. Fazers förvärv av Trensums Food AB, som slutfördes i februari 2022, ingår i bolagets strategi som syftar på att öka andelen av växtbaserade produkter, i vilket havredrycker spelar en viktig roll. Fazer är en stark aktör på den nordiska havreproduktmarknaden och strävar efter att etablera sin ställning även i Centraleuropa. Tingsryds läge i södra Sverige är idealiskt med tanke på export till Centraleuropa.

Fazer Aito Havredryck har ett litet koldioxidavtryck

Havredryckens popularitet förklaras inte bara av dess behagliga smak och dess mångsidiga användningsmöjligheter utan också av dess låga klimatpåverkan.

Enligt en undersökning2) som Fazer låtit göra är havredrycken ett bra miljöval. För en livsmedelsprodukt har Fazer Aito Havredryck ett litet koldioxidavtryck: 0,23 kg CO2-ekv/kg. Vid beräkningen beaktades alla utsläpp av växthusgasutsläpp från tillverkningen av råvaror, havredrycker och förpackningar samt transporter. Mängden motsvarar den mängd el som förbrukas av en kaffemaskin under cirka tre timmars drift.

1) Nepa Shopper Study December 2021, Finland n=1008, Sverige n=1009, Norge n=1004, Danmark n=1001.

2) Summary report: Carbon footprint of oat drink, Oy Karl Fazer Ab/LCA Consulting 2021.

Anniina Niemistö, kommunikationsdirektör, Fazer Lifestyle Foods, anniina.niemisto@fazer.com, +358 40 674 4672

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8–16, tfn +358 40 668 2998 och på adressen media@fazer.com.

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter och vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Norden, Baltikum och ytterligare till ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2021 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet medarbetare till ca 8 000.