Havreproduktfamiljen Aito utökas med drickbara havremellanmål – Närmare hälften av finländarna använder en växtbaserad produkt varje vecka

Den inhemska havreproduktfamiljen Aito lanserar nya havrebaserade nyheter inom mellanmål, matlagning och bakning. Havremellanmålet Aito Juotava Kauravälipala, som påminner om drickbar yoghurt, är enkelt att ta med och kan i oöppnad förpackning förvaras i rumstemperatur. Urvalet av Aito Kauraruoka-matlagningsprodukter kompletteras med en nyhet med smak av ost. Enligt en färsk undersökning* har konsumtionen av växtbaserade produkter återigen ökat i Finland, och hela 47 procent av finländarna använder minst en växtbaserad produkt varje vecka.

Aito Juotava Kauravälipala tillverkas av inhemsk, glutenfri fullkornshavre. De mjölkfria, laktosfria och glutenfria havremellanmålen får sin sötma från frukt. Det vitaminberikade havremellanmålet har dessutom tillsatt kalcium, folsyra och jod.

Produkten finns i två läckra smaker: Jordgubb-banan och Päron-vanilj. Produkten kan förvaras i oöppnad förpackning i rumstemperatur, och den säljs i en hållbart producerad kartongförpackning på 330 ml som är lätt att återvinna. Den praktiska förpackningen är också enkel att ta med.

– Enligt en undersökning* vi har låtit göra efterlyser finländarna växtbaserade nyheter särskilt inom kategorierna matlagning och mellanmål, och vi tillgodoser med glädje denna efterfrågan. – Vi har fått önskemål framför allt om drickbara havremellanmål, eftersom det inte har funnits några växtbaserade yoghurtliknande drickbara mellanmål i butikerna överhuvudtaget. Konsumenterna visar stort intresse för on-the-go-produkter att ta med, eftersom de är enkla lösningar i den stressiga vardagen, säger Susanna Kallio, Director, Brand & Category på Fazer.

Läckra nyheter för matlagning, desserter och bakning

Aito Kauraruoka-produkterna som är framtagna särskilt för matlagning kompletteras med en fyllig nyhet med smak av ost. Mjölkfria och glutenfria Aito Kauraruoka Juustonmakuinen tillverkas av inhemsk fullkornshavre och passar utmärkt till exempel i pastasåser, ugnsrätter och soppor.

Aito Kaura Vaniljakastike som gör sig utmärkt i desserter och bakverk eller naturell exempelvis till pajer har fått nytt recept och är nu även glutenfri och vispbar. Produkten kan användas naturell eller vispad i desserter och bakverk.

Dessutom tillverkas Aito Kauravälipala naturell i fortsättningen av glutenfri fullkornshavre, vilket innebär att produkten numera inte enbart är mjölkfri och laktosfri, utan även glutenfri. Aito Kauravälipala naturell är en mångsidig produkt som kan användas naturell som mellanmål, och den passar också mycket bra som bas i exempelvis smoothies och rågröt.

Konsumtionen av växtbaserade produkter ökar från år till år – närmare hälften av finländarna använder minst en växtbaserad produkt varje vecka

Enligt en undersökning* som Kaslink Aito har låtit göra använder hela 84 procent av finländarna växtbaserade produkter. År 2017 var motsvarande siffra 75. Hela 47 procent av finländarna använder växtbaserade produkter varje vecka. Konsumtionen av växtbaserade produkter är mer utbredd i Finland än i Sverige, där 77 procent av svarspersonerna uppger att de använder växtbaserade produkter.

– Enligt undersökningen använder finländarna framför allt växtbaserade matlagningsprodukter och drycker. Det är enkelt att börja använda växtbaserade produkter. Du kan till exempel använda en växtbaserad matlagningsprodukt i stället för en mjölkbaserad när du gör sås. Pannkaka eller bulldeg är enkel att göra på havredryck, tipsar Kallio.

Undersökningen visar att konsumenterna motiveras att använda växtbaserade produkter av att de vill testa någonting nytt, ha variation och äta mer mångsidigt. Det är också allt fler som testar växtbaserade produkter av hälsoskäl och på rekommendation av andra.

Enkel Mac and Cheese utan mjölk

Aito Kauraruoka Juustonmakuinen ger enkelt denna vardagsrätt en härligt fyllig smak.

Ingredienser

• 300 g makaroner
  • 2 burkar (500 ml) Aito Kauraruoka Juustonmakuinen
  • en skvätt olivolja
  • 1 lök
  • 3 vitlöksklyftor
  • 5 timjankvistar
  • 1 msk torkad vitlök
  • ½ tsk rökt paprikapulver
  • ⅓ tsk vitpeppar
  • 1 ½ tsk salt
  • ströbröd
  • garnering: timjan och rostad hackad lök

Gör så här

Koka makaronerna i 10 minuter och skölj dem. Tärna lök och vitlök. Fräs lökarna i olivolja med fem timjankvistar i cirka 3 minuter. Tillsätt kryddor och Aito Kauraruoka Juustonmakuinen. Koka i cirka 3 minuter. Ta bort timjankvistarna och tillsätt 1 msk ströbröd.

Blanda makaroner och sås i en ugnsform. Bred ut ströbröd överst och ringla över en skvätt olivolja. Stek i ugnen vid 225 grader i cirka 15 minuter tills ytan är vackert gyllenbrun. Garnera med timjan och rostad hackad lök.

Produktinformation

Aito Juotava Kauravälipala Jordgubb-banan och Päron-vanilj, 330 ml, är ett drickbart havremellanmål som får sin sötma från frukt. Detta laktosfria, mjölkfria och glutenfria havremellanmål tillverkas i Koria av inhemsk, glutenfri fullkornshavre. Det drickbara havremellanmålet har tillsatt D2-vitamin, B12-vitamin, riboflavin (B2-vitamin), kalcium, folsyra och jod, och det är också en bra fiberkälla. Produkten kan förvaras i oöppnad förpackning i rumstemperatur. Pris cirka 1,99 euro.

Aito Kauraruoka Juustonmakuinen, 250 ml, kan användas i matlagning på samma sätt som matlagningsgrädde. Denna mjölkfria och glutenfria produkt tillverkas i Koria av inhemsk fullkornshavre. Pris cirka 1,10 euro.

Aito Kaura Vaniljakastike, 250 ml, kan användas naturell eller vispad i desserter och bakverk. Produkten är mjölkfri, laktosfri och glutenfri, och den tillverkas i Koria av inhemsk havre. Pris cirka 1,29 euro.

Aito Kauravälipala Maustamaton, 1 l, är ett havremellanmål som kan ätas med sked som mellanmål under dagen eller användas som bas i exempelvis smoothies eller rågröt. Denna mjölkfria, laktosfria och glutenfria produkt tillverkas i Koria av inhemsk fullkornshavre. Pris cirka 2,60 euro.

Nyheterna lanseras i butik i januari 2020.

*Kaslink Shopper Study, Nepa Insight Oy, december 2019.
Finland: n = 1 046, Sverige: n = 1 037

Ytterligare information och produktprover:

Susanna Kallio, Director, Brand and Category, Fazer Lifestyle Foods, susanna.kallio@fazer.com, tfn +358 40 546 2885

Maria Rämö, Marketing Communications Manager, Fazer Lifestyle Foods, maria.ramo@fazer.com, tfn +358 40 847 1020

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8–16, tfn +358 40 668 2998 och e-post media@fazer.com.

Bilder för redaktionellt bruk: https://kaslink.emmi.fi/l/B7GwrvSkMBvV

Kaslink Aito är en produktfamilj som gör det enkelt att ersätta olika mjölkprodukter med ett havrebaserat alternativ. Aito-produktfamiljen erbjuder havrebaserade alternativ inom drycker, mellanmål, bakning och matlagning. Alla Aito-produkter tillverkas av finländsk havre med så liten belastning på naturen som möjligt. Sedan augusti 2019 ingår Kaslink Aito i Fazer Group. www.kaslinkaito.fi

1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med en mission att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Detta är Northern Magic. Made Real. I dag är Fazer ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, växtbaserade måltider, mjölkfria produkter och on-the-go-mat och -dryck samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i nio länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgång grundar sig på Karl Fazers vision, värderingar och kreativitet: bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2018 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till över 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact