Höstens brödnyheter från Fazer Bageri innehåller rikligt med trendig havre och surdeg, i munkbaren fascinerar nyheten Lontoo rae

De havre- och surdegstrender som varit rådande redan en längre tid växer alltjämt i popularitet i Finland, vilket även märks i Fazer Bageris brödnyheter för hösten. Även intresset för tunnare bröd fortsätter växa. Välbekanta konfektyrvarumärken – Pihlaja och Lontoo Rae – gläder i form av nya söta bageriprodukter.

Välgörande havre

Havren har under de senaste åren blivit mångas favorit och erövrat mark från i synnerhet vetebrödet. Vid nästan vart femte konsumtionstillfälle söker man det välbefinnande och den hälsa1 som brödet medför och det är en viktig orsak till den växande havretrenden: havrens hälsoeffekter är välbekanta för finländarna som önskar sig allt fler havreprodukter. Havren ökar också i popularitet på hyllan för hårt bröd.

Fazer Real Havre 380 g

Det populära klassiska varumärket har utökats med ett läckert havrebröd. Liksom den välbekanta rågversionen är Real Havre gott, saftigt och innehåller rikligt med kärnor. Denna fiberrika nyhet är tillverkad av 100 % finländskt fullkornsspannmål, varav 77 % havre och 23 % spelt. Fazer Brainhow-märkningen visar att produkten är hjärnvänlig. Produkten är mjölkfri, laktosfri och veganvänlig. Finns i butik från och med 18.8.2020.

Vuohelan Havrebit 240 g

Vuohelan fiberrika Havrebit som lämpar sig för många dieter skapar variation i det annars smala utbudet på den glutenfria hyllan. Spannmålen i detta mjuka bröd bakat på bovetesurdeg utan jäst är till 94 % havre. Brödet bakas i Lahtis i Vuohelan bageri som ägs av Fazer. Produkten är glutenfri, laktosfri och veganvänlig. Finns i butik från och med 18.8.2020.

Oululainen Efterugns Havrechips 120 g

Det behövs fler hälsosamma och enkla snacksalternativ. Populära Oululainen Efterugns Rågchips får nu sällskap av de läckra havrenyheterna med smakerna Rostad lök och Söt chili. Dessa knapriga chips som innehåller 30 % havre tillverkas av Oululainens egen surdeg och gräddas länge i ugnens mjuka eftervärme. Havrechipsen är goda som de är eller med tillbehör, till exempel dipp eller ost. Produkten är mjölkfri, laktosfri och veganvänlig. Finns i butik från och med den 10 augusti.

Tunt bröd ökar i popularitet

Intresset för tunt bröd fortsätter att växa i Finland. Konsumenterna köper ofta tunt bröd för att unna sig något gott, men också för den mindre portionsstorleken. Fazers sortiment av tunt bröd kompletteras nu med en tunnare variant av Reissumies Riktigt Mörkt.

Oululainen Reissumies Riktigt Tunt Mörkt 200 g

Den mjuka och ganska söta smaken i rågbrödet Reissumies Riktigt Mörkt kommer från malt och en arom av rökt ek. I den nya riktigt tunna versionen kombineras den kända smaken med en segare konsistens som erbjuder mer tuggmotstånd. Av brödet är 66 % finländsk fullkornsråg. Mjölkfri, laktosfri och veganvänlig. Finns i butik från och med den 18 augusti.

Surdegstrenden är fortsatt stark

Surdegsbak är fortfarande en stigande trend både i Finland och globalt. Surdegsbröden håller hög kvalitet: degen har fått vila längre, vilket ger brödet samma smakbubblor som finns i hantverksbröd. Fazer kompletterar nu brödhyllorna med två surdegsnyheter.

Fazer Arjen Ihana Linfrö & Surdeg 300 g

Produktfamiljen Fazer Arjen Ihana får nu en ny medlem vid sidan av surdegsbrödet med havre. Förutom att brödet är bakat på surdeg ger även linfröna och degens långa vilotid brödet en unik konsistens och smak. Produkten är mjölkfri, laktosfri och veganvänlig. Finns i butik från och med den 18 augusti.

Fazer Kiireetön Surdegsbaguette 330 g

Fazer Kiireetön-serien med butiksgräddade bröd av premiumkvalitet som lanserades i januari utökas nu med en trendig surdegsbaguette. Fazer Kiireetön Surdegsbaguette bakas på äkta rågsurdeg och med lång vila. Liksom de andra bröden i serien tar det upp till ett helt dygn att baka brödet. Det är bakat av inhemsk spannmål utan tillsatsämnen och varje bröd bakas ut för hand av en bagare. Produkten är mjölkfri, laktosfri och veganvänlig. Finns i butikernas bake off-avdelningar samt i utvalda Fazer Butiksbagerier från och med den 3 augusti.

Klassisk konfektyr uppskattas i bageridelikatesser

Fazers sortiment av bageriprodukter utarbetade i varumärkessamarbete med Fazer Konfektyr utökas med två nya säsongsprodukter, som säljs under en begränsad tid.

Fazer Lontoo Rae munk 108 g

Den långvariga favoriten Lontoo Rae har funnit sin väg till den mjuka munken. Munken har en fyllning av söt lakrits och ett överdrag av äkta Lontoo Rae-dragéer. Produkten är laktosfri. Finns i butik 3.8–30.10.2020.

Fazer Pihlaja jultårta 72 g

Fazers traditionella säsongsdelikatess bakad av äkta smör – jultårtan – får i jul en fyllning med smak av den legendariska Pihlaja-marmeladkaramellen. Laktosfattig. Finns i butik 12.10–31.12.2020.

Källor:

1 Red Note 2019: Behovsbaserade brödsegment, Fazer Bageri segmentering 10-2019

Bilder:

www.fazergroup.com/sv/media – bildbank – Media_Press – Finland – Leipomouutuudet syksy 2020

Mediekontakt:

Anniina Niemistö, kommunikationsdirektör, Fazer Bageri Finland, anniina.niemisto@fazer.com, tfn +358 40 6744 672

Fazers medietelefon tfn +358 40 668 2998 vardagar kl. 8–16 och media@fazer.com

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. I sin strävan För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2019 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 9 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.Northern Magic. Made Real.