I Fazers program 125 möjligheter till arbete får deltagarna uppleva att de lyckas

Fazers rekryteringsutbildningsprogram 125 möjligheter till arbete, som riktar sig till personer som har haft svårt att hitta arbete, ser ut att nå sitt mål:  hittills har 70 % av dem som har blivit färdiga hittat arbete och en del har inspirerats att fortsätta sina studier. Programmet inleddes år 2016, och följande rekrytering kör inleds ännu på detta års sida.

Fazer är officiell samarbetspartner till Finlands självständighets jubileumsår. Till partnerskapet hör att företagen ger en gåva till Finland. Fazers gåva är rekryteringsutbildningsprogrammet 125 möjligheter till arbete, som inleddes år 2016. Projektet riktar sig till personer som har haft svårt att hitta arbete, så som: långtidsarbetslösa, unga arbetslösa, personer som är delvis arbetsföra och invandrare. Programmet genomförs i samarbete med Helsingfors Diakonissanstalt och NTM-centralen.

Erfarenheterna av programmet har varit mycket positiva. Hittills har två kurser hållits på produktionssidan och två på restaurangsidan. Av 786 sökande har 78 deltagare valts. Programmet fortsätter också inkommande år, och nästa ansökningsperiod för utbildningen i livsmedelsproduktion inleds ännu på detta års sida.

De goda resultaten är summan av många faktorer

De första studenterna blev klara i december 2016. Antalet utexaminerade är hittills totalt 65. Över 80 procent av deltagarna har slutfört utbildningen. Den låga andelen avbrutna utbildningar tyder på en lyckad urvalsprocess och hög motivation bland deltagarna. ”Vi har arbetat hårt för framgången”, berättar rekryteringschef Piia Rajakallio från Fazer. Innan praktikplatserna valdes intervjuades studenterna två gånger. ”Vi ville säkerställa att var och en fick en praktikplats som passade och intresserade honom eller henne. Vi beaktade till och med arbetsvägen.”

Utbildningen omfattade både teori- och praktikperioder. Finlands Diakoniinstitut ansvarar för undervisningen, och Rajakallio tackar dem för deras stora engagemang. Som stöd har studenterna bland annat haft en arbetsplatsledare, som åkt runt till praktikplatserna och som man vid behov kunnat rådfråga. ”Också Fazers förmän, som ordnade praktikplatserna, är värda stort tack för sin handledning. De har stött praktikanterna på ett fint sätt och fått dem att tro på sig själva”, säger Rajakallio.

Praktikanterna har smält bra in bland Fazer-medarbetarna

Heidi Lappalainen och Mervi Jaatinen jobbar på Fazers chokladfabrik i Vanda, där man haft flera praktikanter. Båda berömmer praktikanternas iver och motivation. Lappalainen, som arbetar som arbetsledare, berättar att personalavdelningen informerade dem väl innan programmet inleddes. ”Praktikanten behandlas som vilken ny Fazer-medarbetare som helst, och de har kommit bra in i arbetsgänget”, säger hon, och tillägger att man också har klarat av språkproblem. ”Om det inte räcker med att förklara med ord hjälper vi till med gester. Det finns alltid ett sätt att få informationen att nå fram.”

Mervi Jaatinen är glad att den praktikant som var på deras avdelning får fortsätta som säsongsarbetare. ”Hon är mycket omtyckt, tar initiativ och är intresserad av att lära sig nytt”, säger hon. Både Lappalainen och Jaatinen tycker, på basen av sina erfarenheter, att programmet är till nytta. ”Deltagarna har inte gått utbildningen bara för att gå en kurs, utan har verkligen haft möjlighet att bli anställda genom att gå utbildningen. Man blir glad för deras skull.”

På väg mot målet

Då programmet inleddes förband sig Fazer att sysselsätta minst 70 % av dem som gått utbildningen. ”Av dem som har gått kursen har 46 personer fått anställning hos oss eller på annat håll”, säger Fazer-koncernens personaldirektör Mika Videman. ”Det blir 70 %, så vi ligger vid målet. Det är också fint att en del har blivit inspirerade att studera vidare.”

Deltagarnas berättelser gläder genom att de har fått en chans att visa vad de kan och sin utvecklingspotential. Programmet har gett mod att till exempel ansöka om en studieplats. Av de utexaminerade har ett tiotal börjat med vidare studier, till exempel en kockutbildning eller till och med utbildningar inom helt andra branscher, som el- eller vårdbranschen.

Programmet har öppnat upp Fazer som företag mot en värld med allt större mångfald. Både företaget och medarbetarna är engagerade. Olikheter upplevs som en positiv resurs. ”Alla tycker att det känns bra att hjälpa människor på ett konkret sätt”, säger Videman. ”Varje människa som har fått en ny riktning i sitt liv är en stor källa till glädje för oss.”

Ytterligare information
Liisa Eerola, kommunikationsdirektör, Fazer-koncernens partnerskapsprogam, tel. 044 710 8860
Fazers mediatelefon betjänar vardagar kl. 8.00–16.00, tel. 040 668 2998
E-postadresserna har formen fornamn.efternamn@fazer.com

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är Mat med mening. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2016 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.