Innovationer för en bättre framtid: Fazers xylitolfabrik vann finska Tähtiteko 2020-priset

Fazer fokuserar på matupplevelser och genom att investera i innovationer och foodtech stärker Fazer sitt fokus på framtidens hållbara matlösningar. Fazers strategiska inriktning på innovationer har fått erkännande av det finska förbundet för Mat- och Dryckesindustrin (Elintarviketeollisuusliitto, ETL), som belönade Fazers xylitolfabrik med Tähtiteko 2020-priset den 27 november.

Innovationer i kärnan av Fazers strategi

Hållbarhet inom mat och näring ligger högt på Fazers agenda och innovationer är en nyckelfaktor i implementeringen av Fazers strategi.

“Vi ser mat som en lösning för en mera hållbar framtid. Hur vi odlar, producerar och konsumerar mat har en stor inverkan på miljön, samhället och vårt välmående. Innovationer och foodtech bidrar till ett globalt matsystem som är produktivare, hållbarare och hälsosammare. Hållbarhet har en central roll i Fazers strategi och innovationer som stöder cirkulär ekonomi, såsom tillverkningen av xylitol från havreskal, som dessutom är en sidoprodukt av havrekvarnsprocessen, representerar matindustrins framtida riktning”, säger Mats Liedholm, VD för Fazer Lifestyle Foods, Fazer-koncernens verksamhetsområde som fokuserar på växtbaserade lösningar.

Enligt juryns motivering är Fazers xylitol ett förträffligt exempel på finsk innovationsförmåga och cirkulär ekonomi som därtill kombinerar stort exportpotential med konsumenternas växande efterfrågan för hälsosammare alternativ. Som sötningsmedel erbjuder xylitol en mängd möjligheter för produktutveckling. Den globala efterfrågan för xylitol ökar snabbt och xylitol av havreskal förväntas väcka intresse globalt. Det uppskattas att ca 90 % av xylitolet i framtiden kommer att exporteras för bruk i ett antal olika industrier inom konfektyr, kosmetika och läkemedel.

Xylitol av havreskal är inte Fazers enda havreinnovation. Tidigare i november utsågs Fazer till vinnare av det Svenska Livsmedelspriset 2020 för sin innovativa produkt Havreris (i Finland mathavre). Den revolutionära havrenyheten är mer näringsrik och förorsakar ett betydligt mindre klimatavtryck än vitt ris. Enligt juryns motivering är Fazers innovation en inspiration för hela branschen.

Havreris har fått ett gott välkomnande av konsumenterna i Sverige och lanseras nu även på andra håll i Norden.

”Jag är väldigt stolt över våra aktuella havreinnovationer. De är hälsosamma och hållbara och dessutom utvecklade med konsumentens bästa i tankarna. Innovationerna belyser också exemplariskt hur motiverade och innovativa Fazers medarbetare är. Jag önskar gratulera båda teamen för dessa fina priser!” fortsätter Mats Liedholm.

Fazer först med industriell tillverkning av xylitol av havreskal

Fazers xylitol tillverkas av havreskal, som är en sidoprodukt av havrekvarnsprocessen. Fabriken är belägen intill Fazers kvarn i Lahtis, Finland och är den första bakåt fullt integrerade xylitolfabriken. I xylitoltillverkningen nyttjas toppmodern teknologi.

Fabriken tillför råmaterial till ett närbeläget biovärmekraftverk, som förser Fazers tomt i Lahtis med värme och energi från förnybara källor, och därmed bidrar till att minska verksamhetens klimatavtryck.

Bygget av xylitolfabriken har framskridit enligt plan. För närvarande slutförs processinstallationerna och görs testkörningar av produktionen. Själva tillverkningen av xylitol kommer att påbörjas våren 2021. Den totala investeringen i xylitolfabriken uppgår till 50 miljoner euro och är därmed Fazers mest betydande investering i Finland på årtionden. Fabriken kommer ytterligare att stärka Fazers position som föregångare inom växtbaserade produkter.

Fazers andra aktuella investeringar i innovationer omfattar A-seriens finansieringsomgång i start-up-bolaget Solar Foods, som utvecklat ett nytt slags protein, Solein® samt en dryga 30 miljoner euros investering i kvarnverksamheten, vars syfte är att fördubbla havrekvarnskapaciteten i Lahtis, Finland och i Lidköping i Sverige. Då utbyggnaden av kvarnarna slutförts, kommer Fazer att vara den största havremjölnaren i Norden och en av de ledande aktörerna i Europa.

Fazer tror på att göra gott

Fazer tror på att göra gott för världen omkring oss och på att visa omtanke för andra, såväl som individer som samhälle. Ett sätt för Fazer att ta del av människornas liv och bringa glädje och tröst i svåra tider är genom donationer. Därför har Fazer beslutat att donera hela prissumman, 10 000 euro, till Julträdet-kampanjens insamling till förmån för behövande familjer i Lahtis-området.

Vinnaren av Tähtiteko 2020 utsågs av sex finalister. Enligt juryn exemplifierad samtliga finalister mat- och dryckesindustrins förmåga att förnya sig, växa och skapa innovationer.

Syftet med tävlingen är att öka medvetenheten om den finska mat- och dryckesindustrin och belysa det mångsidiga kunnandet i branschen och dess förmåga till nytänkande och innovationer. Tähtiteko 2020 arrangerades av det finska förbundet för Mat- och Dryckesindustrin.

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. I sin strävan För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2019 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 9 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.Northern Magic. Made Real.