Johan Rosenblom utnämnd till vd för Fazer Retail

Fazer grundar en ny affärsenhet, Fazer Retail. Den nya affärsenheten omfattar affärsenheterna Fazer Bakery Shop, med verksamhet i Finland och Sverige, och Fazer Cafés i Finland. Johan Rosenblom har utnämnts till verkställande direktör för den nya affärsenheten Fazer Retail.

Att utvidga den egna detaljförsäljningen är ett av de strategiska initiativen och värdeskaparna som definierats i Fazers nya strategi. Fazer stärker sin konsumentverksamhet genom att fortsätta utvidga bageributik- och caféverksamheten. Fazer undersöker också möjligheterna att införa nya koncept.

Johan Rosenblom har utnämnts till verkställande direktör för affärsenheten Fazer Retail.

Johan är meriterad inom ledning och utveckling av starka konsumentdrivna varumärken inom detaljhandelssektorn. Han kommer till Fazer från Starbucks, där han byggde upp deras cafénätverk i Sverige. Johan har också stor erfarenhet av marknadsföring och kommunikation samt starkt affärssinne.

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är Mat med mening. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2016 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Yrityksestä

Fazer-koncernen 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med en mission att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Detta är Northern Magic. Made Real. I dag är Fazer ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, växtbaserade måltider, mjölkfria produkter och on-the-go-mat och -dryck samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i nio länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgång grundar sig på Karl Fazers vision, värderingar och kreativitet: bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2018 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till över 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Northern Magic. Made Real.