Julkonfekten i Finland – Fazer undersökte vilken konfekt finländaren väljer först

Chokladkonfektasken hör till julens mest traditionella och populära produkter. Också tävlingen om vem som först hinner ta sin chokladfavorit ur konfektasken är en av jultraditionerna.

Det stora Karl Fazer-konfektasktestet som genomfördes på nätet gav svar på den eviga frågan: Vilken chokladkonfekt tas först ur asken?

Geisha var den överlägsna vinnaren i testet, som gjordes över 68 000 gånger på nätet. 75 %, det vill säga tre av fyra personer som svarade, tar Geisha-konfekten först om de får välja vilken bit som helst. Geisha valdes flest gånger också som andra konfekt.

När båda Geisha-bitarna i asken är uppätna söker sig handen till Mandeltjinuski- och Mandelsplitter-konfekten. Efter dem kommer kombinationen av mjölkchoklad och vit choklad.

”Klassikern vann. I undersökningen, som gjordes med hjälp av bilder, framträdde bekanta smaker och traditioner. Geishas smak och utseende är välbekant för många. Därför blev den förmodligen vald till den populäraste, men var och en av oss har naturligtvis sin egen favoritsmak”, säger Senior Category Manager Helen Ojamäe från Fazer Konfektyr.

Den lekfulla undersökningen gjordes med Karl Fazer Collections 550-gramsask. I Karl Fazer Collection-askarna finns Fazers bästa smaker och mest populära konfekt. I asken finns 64 konfektbitar, 14 olika smaker. Deltagarna i testet fick välja sina tre favoriter i en full konfektask.

Testet genomfördes i samarbete med Ilta-Sanomat, och kan ännu göras på adressen http://www.iltasanomat.fi/ruokala/art-2000001948619.html

Fazers mest populära konfekt TOP 5:

1.                        Geisha
2.                        Mandeltjinuski
3.                        Mandelsplitter
4.                        Mjölkchoklad & vit choklad
5.                        Tranbär

Olympiska spelen i Tokyo 1964 inspirerade till Geisha

Framgångshistorien bakom testets favorit, Geisha, fick sin början 1962. Då blev Peter Fazer förtjust i Japonica-bakelsen med underbar japonais-fyllning, som tillverkades på Karl Fazer Café på Glogatan. Han bad produktutvecklingen pröva fyllningen i kombination med mjölkchoklad – och snart var succéreceptet klart.

Namnet Geisha och den rosa färgen lånades från en hård karamell i påsen Fazers Bästa. Den fick i sin tur det nya namnet Tokyo. Japan var en inspirationskälla både på grund av bakelsens namn och de då aktuella olympiska spelen i Tokyo.

125 år av smakupplevelser

I september hade det gått 125 år sedan Karl Fazer grundade sitt första konditori på Glogatan i Helsingfors år 1891. Chokladtillverkningen inleddes tre år senare, och snart flyttades produktionen till nya fabriksutrymmen. I dag finns chokladkunskapens hjärta i Vanda. Fazers övriga konfektyr tillverkas i fabriker i Villmanstrand och Högfors.

Bilder lämpliga för tryck:
www.fazergroup.com/pictures (Media_Press – Joulun suosituimmat konvehdit)

Liisa Eerola, Director, Confectionery Communications & Group Partnerships, 044 710 8860
Fazers mediatelefon, vardagar kl. 8.00–16.00 tel. 040 668 2998
E-postadresserna har formen fornamn.efternamn@fazer.com

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. I år firar Fazer 125-årsjubileum och att det är 150 år sedan företagets grundare Karl Fazer föddes. Fazer-koncernens omsättning 2015 uppgick till mer än 1,5 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.