Klavs Berzins utnämnd till verkställande direktör för Fazer Bageri Baltikum

Klavs Berzins har utnämnts till verkställande direktör för Fazer Bageri Baltikum och samtidigt till medlem av affärsverksamhetens ledningsgrupp. Han har en gedigen erfarenhet av internationell konsumentvaruhandel. Klavs Berzins tillträder sin position i början av november.

Klavs Berzins har gedigen inblick i och erfarenhet av att leda handel med snabbrörliga konsumtionsvaror. Han har arbetat för Philip Morris International i 19 år, och har under åren innehaft olika positioner på flera olika marknader. Han är förnärvarande baserad i Schweiz och ansvarar för företagets globala försäljningsstrategi. Tidigare har han arbetat som försäljningsdirektör i Polen och verkställande direktör för Sverige och Island. Han har även fungerat bland annat som marknadsföringsdirektör för de Baltiska länderna och som landsansvarig för Lettland.

Petri Kujala, verkställande director för Fazer Bageri berättar: ‘Vår affärsverksamhet i Baltikum har utvecklats fördelaktigt under de två senaste åren, och jag är övertygad om att Klavs är rätt person för att i samarbete med ledningsgruppen för Baltikum leda verksamheten mot ännu större framgång i framtiden.’

Klavs Berzins beskriver: ‘Jag behövde inte tänka länge då jag fick möjligheten att ansluta mig till Fazer. Jag delar genuint företagets värderingar. Dess produkter går att finna på matbordet hos alla familjer i Baltikum och det kan bidra till ett bättre liv för alla runt Östersjön. Jag är väldigt entusiastisk över att får börja på Fazer.’

Fazer Bageri Baltikum är ett av de ledande bageriföretagen i Baltikum. Den utvecklar hela marknaden för bageriprodukter genom att introducera framförallt nyheter som stöder välmående och hälsa. Fazer Bageri Baltikum grundades år 2014 då Fazers bageriverksamhet i de tre baltiska länderna – Estland, Lettland och Litauen – förenades. Fazer har haft verksamhet i Estland sedan 1993 och i Lettland och Litauen sedan 2001. Fazer Bageri Baltikum har över 620 anställda.

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, mjölkfria produkter, vegetabiliska måltider och on-the-go-mat och -drycker samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Fazers mission är Mat med mening Koncernen har verksamhet i åtta länder och exporterar till cirka 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, engagerade och kunniga medarbetare samt företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2017 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser