Konstnären Satu Maaranen har klätt pralinerna i blåvitt - varje Karl Fazer Collection Art Edition-konfektask har ett unikt utseende

Fazer bedriver återigen inspirerande samarbete med konstnärer. Inför julsäsongen har den vackra konfektasken Karl Fazer Collection Art Edition lanserats i butik. Modedesignern Satu Maaranen är personen bakom askens design. Den charmerande blåvita asken passar utmärkt även på självständighetsfesterna i hemmen.

Fazer har tillverkat konfekt alltsedan 1908. I år har Karl Fazer Collection, en av de mest populära chokladaskarna under julen, fått ett nytt utseende som har designats av den internationellt prisbelönade modedesignern Satu Maaranen.

Maaranen är känd för dina djärva färger och sina känslofulla, handmålade motiv. ”Denna Art Edition-ask är en kombination av våra populära chokladpraliner, samarbete med konstnärsfältet i Finland och ett blåvitt själsligt landskap”, säger Risto Kalsta, marknadsföringsdirektör på Fazer Konfektyr.

Varje Karl Fazer Art Edition-ask har ett unikt utseende och är numrerad. ”Det vackra, blåvita böljande mönstret har hämtat inspiration från smält och rinnande choklad”, säger Kalsta.

Till självständighetsfesterna i hemmen

Konfekt är populärast under julen, men det passar utmärkt att duka upp förstklassig finländsk konfekt även på självständighetsdagen. Det finländska ursprunget är nära förknippat med Fazers historia och återspeglas i dagens värderingar.

”Fazers grundare, konditorn Karl Fazer var en vidsynt kosmopolit. Har var stolt över det självständiga Finland, naturen och kulturen. Fazer har genom tiderna samarbetat med finländska konstnärer”, säger Kalsta.

Fazers förpackningar har under åren prytts av ett antal finländska konstnärers illustrationer, bland andra Tove Jansson och Akseli Gallen-Kallela

Klassisk konfekt alltjämt lika populär

Konfekttillverkningen på Fazers fabriker i Fagersta i Vanda börjar i juli och pågår till december. I konfekten används 100 procent hållbart producerad kakao.

Finländarna vill ha populära klassiska praliner i sina konfektaskar, men ibland är det också trevligt att pröva på nya smaker. Karl Fazer Collection-asken innehåller 16 praliner i 9 läckra smaker. Till dessa hör Kakaotryffel, Fazermint Double Cream, Mandeltjinuski, Tranbär, Maraschino, Mandelsplitter, Mjölkchoklad, Caramel och Kattunga som innehåller mörk choklad och som är Fazers första chokladpralin. Konfektasken Karl Fazer Collection Art Edition by Satu Maaranen 145 g, mjölkchoklad säljs under en begränsad tid. Varje Art Edition-ask är unik och numrerad.

Julen 2018 var de tio mest populära produkterna:

1. Karl Fazer Mjölkchoklad-konfektask
  2. Geisha-konfektask
  3. Fazer Present
  4. Karl Fazer Blå och Vit-konfektask
  5. Julia-konfektask
  6. Gröna kulor 500 g
  7. Karl Fazer Mandarin & Ingefära-konfektask
  8. Wiener nougat
  9. Pätkis-konfektask
  10. Karl Fazer Hallon-konfektask

Ytterligare information, intervjuförfrågningar och bilder: