Läckert knapriga nyheter i Fazer ALKU-produktfamiljen i mars 2019

Produktfamiljen med Fazer ALKU-flingor utökas med två crunchiga nyheter: äpple-kanel och råghjärta. Dessutom lanseras myslinyheten Fazer ALKU Blåbärspaj. Produktnyheterna finns i butik i mars 2019.

Fazer ALKU-flingorna ger hälsosamma alternativ i flinghyllan. Viktigt för konsumenterna är just flingornas höga fiberinnehåll, att råvarorna är inhemska och att produkten varken innehåller tillsatt socker eller tillsatsämnen.*

De härligt knapriga Fazer ALKU-flingorna tillverkas av finländsk spannmål. Produkterna är sötade med fräsch äppeljuice. De innehåller inget tillsatt socker och inga tillsatsämnen, utan får sin smak av äkta frukt och bär. Fazer ALKU-flingorna passar bra som frukost eller mellanmål med mjölk, havredryck eller yoghurt, eller som sådana.

*Källa: Konsumentsmaktest av flingor, Foodwest 10/2018

Fazer ALKU Råghjärta flingor, 400 g

Råg med stort hjärta – knapriga råghjärtan med en sammetslen smak.

Inget tillsatt socker, inga tillsatsämnen, 60 % råg, rikligt med fibrer (10 %). Råghjärta-flingorna är sötade med fräsch äppel- och lingonjuice.

Fazer ALKU Äpple-kanel havreflingor, 400 g

En läcker start på dagen – havreflingor med smak av äkta äpplen och kanel. Inget tillsatt socker, inga tillsatsämnen, 66 % fullkorn, rikligt med fibrer (13 %).

Fazer ALKU-flingorna innehåller rikligt med fullkornshavre med fibrer som är bra för magen. Dessutom innehåller havre protein och betaglukan, som bidrar till att bibehålla bland annat en normal kolesterolnivå.* Produkterna har beviljats hjärtmärket Bättre val av Finlands Hjärtförbund.

Produkterna tillverkas på Fazers kvarn i Sverige, och nyheterna finns i butik i mars. Förpackningen kan återvinnas som kartong.

*Betaglukan från havre. Den gynnsamma effekten uppnås vid ett dagligt intag av minst 3 gram betaglukan.

Fazer ALKU Blåbärspaj mysli, 375 g

Denna mysli får sin läckra smak av kardemumma och fräscha blåbär som blandats med knaprigt rostad havre. Blåbärspajmyslin är fiberrik och innehåller varken tillsatt socker eller tillsatsämnen. Sötman kommer från honung.

Tillverkad av inhemsk fullkornshavre och -råg på kvarnen i Lahtis. Produkten har beviljats ursprungsmärket Gott från Finland (Svanflaggan).

Förpackningen är enkel att öppna och försluta och har en praktisk hällpip. Förpackningen kan återvinnas som kartong.

Fazer ALKU-produkterna: Jenni Jaakkola, kategorichef, Fazer Finland Ab, Fazer Kvarn, jenni.jaakkola@fazer.com, tfn +358 40 579 0118

Taina-Lampela Helin, kommunikationschef, Fazer-koncernen, taina.lampela-helin@fazer.com, tfn +358 40 668 4600

Mediekontakter tfn +358 40 668 2998, vardagar kl. 8–16 eller media@fazer.com

Fazer ALKU-webbplats:

Produktbilder som lämpar sig för tryck:

www.fazergroup.com/pictures -

Media_Press - Fazer_ALKU_Novelties_Spring_2019

1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med en mission att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Detta är Northern Magic. Made Real. I dag är Fazer ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, växtbaserade måltider, mjölkfria produkter och on-the-go-mat och -dryck samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgång grundar sig på Karl Fazers vision, värderingar och kreativitet: bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2018 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till över 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact