Läckra vårnyheter från Fazer Bageri – fullkorn i många former och färdiga tårtor som bara behöver tinas upp

I slutet av januari lanseras nya läckra smaker i butik över hela landet. Fazer Bageri erbjuder ett mångsidigt urval av fiberrika och välsmakande bröd. Bland nyheterna finns även glutenfria Reissumies, utsökta Pullava Smörfyllda bullar och läckra tårtor med smak av Fazers konfektyrprodukter Pätkis och Fazerina. På bake off-avdelningarna lanseras dessutom ett nytt mellanmål med ost.

Fazer Puikula Fiberrik Havre 6 st. 330 g

Gröten som är bas i degen ger brödet en mjuk och saftig konsistens som känns färsk i flera dagar. Utöver läcker smak innehåller denna nyhet rikligt med fibrer (9,1 %). Av spannmålen som använts vid bakningen är 60 procent fullkorn och 75 procent havre. I butik fr.o.m. 30.1.2024.

Pst, visste du att ...? Fazer Puikula Fiberrik Havre bakas på Fazers bageri i Vanda på en energieffektiv linje som minskar koldioxidutsläppen från bageriet i Vanda – i fjol minskade koldioxidutsläppen med cirka 8 procent. Den nya linjen för portionsbröd minskar också svinnet mer effektivt med hjälp av en kantåtervinningsmaskin. När degen formas till bitar för portionsbröd bildas kantdeg. Denna överskottsdeg återförs genast till den färdiga degen med hjälp av kantåtervinningsmaskinen, vilket innebär att nästan inget överskott uppstår.

Oululainen Reissumies Riktigt Mörkt Rågtunnbröd 6 st. 270 g

Nya Reissumies Riktigt Mörkt Rågtunnbröd har lite sötma och rökighet i smaken. Den korta gräddningen garanterar att produkten har en mjuk konsistens. Rågtunnbrödet innehåller 29 procent fullkorn och bakas av inhemsk spannmål på äkta surdeg på Fazers bageri i Vanda. I butik fr.o.m. 30.1.2024.

Oululainen Jälkiuuni Tunt Fullkornshavre 6 st. 280 g

I denna tunna version av populära Jälkiuuni Fullkornshavre är 100 procent av spannmålen fullkorn, och brödet bakas av inhemsk spannmål på Fazers bageri i Lahtis. Produkten är hjärtmärkt. I butik fr.o.m. 30.1.2024.

Fazer Bistro Surdegsbröd 600 g

Fazer Bistro Surdegsbröd har en saftig och något seg konsistens som är typisk för surdeg och lång jästid och har en läcker, aromatisk smak. Havre och linfrön ger brödet karaktär. Fazer Bistro Surdegsbröd innehåller 11 procent fullkorn. I butik fr.o.m. 30.1.2024.

Oululainen Reissumies Glutenfri 3 st. 210 g

Reissumies Glutenfri är ett runt portionsbröd med en lagom mjuk konsistens, men med en karaktäristisk smak. Reissumies Glutenfri bakas på äkta surdeg, och huvudingrediensen i brödet är inhemskt bovete. Brödet bakas på Fazers glutenfria bageri i Lahtis och det innehåller 41 procent fullkorn. I butik fr.o.m. 30.1.2024.

Oululainen Pullava Smörfylld bulle 5 st. 270 g

Den mest populära Pullava-smaken, Smörfylld längd, finns nu även i form av utsökta bullar. De mjuka bullarna innehåller kardemumma och har en sammetslen Pullava-liknande smörfyllning i mitten. Alla produkter i familjen Oululainen Pullava bakas i Finland utan palmolja. I butik fr.o.m. 30.1.2024.

Vårens mest populära tårtor är klara så när som på upptining – dessa tårtor är hits från första stund!

Fazer Pätkis-tårta 380 g

Pätkis-tårtan består av en mörk tårtbotten med sammetslen mintchokladmousse och mintchokladglasyr. Det läckra utseendet fulländas av chokladströssel. Produkten är glutenfri och laktosfattig, och den tillverkas i Finland. I butik fr.o.m. 29.2.2024.

Fazer Fazerina-tårta 380 g

Fazerina-tårtan består av en mörk tårtbotten med sammetslen apelsinchokladmousse och en vackert glänsande glasyr. Det vackra utseendet fulländas av Fazer-logotypen i choklad. Produkten är laktosfri och glutenfri, och den tillverkas i Finland. I butik fr.o.m. 29.2.2024.

Ny, mättande ostfylld delikatess lanseras på bake off-avdelningarna

Fazer Cheddarostsnurra 85 g

Fazer Cheddarostsnurra är ett mättande och gott mellanmål som bakas med smördeg som fått jäsa med jäst. Snurran har cheddarostfyllning och är toppad med läcker riven ost. Produkten bakas på Fazers bageri i Vanda. I butik fr.o.m. 8.1.2024.

Minska svinnet genom att frysa ner bröd

Matsvinn särskilt när det gäller bröd är ett stort irritationsmoment för merparten av finländarna (85 %).* Kontrollera på baksidan av brödförpackningen om produkten kan frysas ner – och sen kan du ta fram precis lagom mycket bröd ur frysen. Frys ner det färskt, så är brödet lika gott när det tinas upp.

Källor:

* Fazers Stora brödundersökning 2023. Kvantitativ undersökning (metoden är online-intervjuer), N=838. Ett ingångssampel som representerar Finland, datainsamling i januari–februari 2023.

Bilder: https://fast.fazer.com/l/St6THjZx2jt- eller via https://www.fazergroup.com/fi/medialle/nyhetsrum-pa-svenska/ Kuvapankki – Public Image bank ‒ Media_Press ‒ Finland ‒ Fazer Leipomoiden uutuudet kevät 2024

Mediekontakt:

Tarja Kuusela, kommunikationsdirektör, Fazer Bageri Finland tarja.kuusela@fazer.com, tfn +358 40 587 6063

Fazers medietelefon är öppen mån–fre kl. 8–16, tfn 040 668 2998, media@fazer.com

Fazer Bageri Finland

Fazer är marknadsledande inom bageribranschen i Finland. Fazers stora bagerier ligger i Vanda, Lahtis och Villmanstrand. Företaget har även över 139 butiksbagerier i dagligvarubutiker där hantverksbagare bakar bröd på plats för hand av inhemskt mjöl. Fazer Bageri sysselsätter totalt cirka 1 600 personer i Finland. Fazers produktion av bageriprodukter är inhemsk till ca 92 procent.

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till ytterligare ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2022 uppgick till 1,1 miljarder euro.