Lindra julstressen – choklad ger välmående och glädje

Under julen får vi äta gott och njuta av tillvaron. Julen är också en höjdpunkt för alla chokladälskare, och många har kära minnen av sina favoritchokladsorter redan från barndomens jular. Men visste du att näringsämnena och fibrerna i mörk choklad även gör gott för blodkärlen, tarmen och nervsystemet?

Chokladens närande, välgörande och till och med sägenomspunna egenskaper har fascinerat människan i årtusenden. Den sammetslena chokladens smak gör dig avslappnad och frambringar känslor av vällust, men mörk choklad innehåller också många hälsofrämjande näringsämnen – magnesium, kakaoflavanoler och kalium – som främjar nervsystemet och blodkärlen och gör dig pigg.

Men få vet att mörk choklad faktiskt också innehåller rikligt med fibrer. Eller att fibrer är näring för mikroberna i tarmen och att ett tillräckligt fiberintag inverkar på tarmens funktion. För närvarande bedrivs det också mycket forskning om tarmhälsans koppling till hjärnans funktion: Mikroberna i tarmen deltar i produktionen av signalsubstanser, som är nödvändiga för hjärnan. Signalsubstanserna i sin tur påskyndar eller bromsar upp hjärnans funktion, deltar i bland annat regleringen av känslor och påverkar minnet samt vakenhetsgraden.

Under julstressen är det med andra ord bra att satsa på ett tillräckligt fiberintag – och här följer goda nyheter för alla chokladälskare: mörk choklad innehåller lika mycket kostfiber som rågbröd*. Och för alla med känslig mage: fibrerna i mörk choklad lämpar sig även i en FODMAP-kost.

I en välbalanserad kost finns det rum för en rimlig mängd choklad – men hur mycket är en rimlig mängd?

Fazer har i samarbete med ledande experter inom näringsfysiologi undersökt** vilka välgörande effekter mörk choklad har hos människor i arbetsför ålder och seniorer, och om det finns några negativa hälsoeffekter av att äta så mycket choklad som det krävs för att få de positiva hälsoeffekterna av chokladen. Med tanke på kakaoflavanolerna motsvarar en rimlig mängd i praktiken ungefär en tredjedel av en Fazer Pure Dark-chokladkaka eller fyra Karl Fazer Dark-chokladpraliner, dvs. cirka 30 g 70-procentig mörk choklad om dagen.

”I våra undersökningar har vi upptäckt att en sådan daglig mängd inte hade någon negativ effekt på vikten eller fettvärdena i blodet. Du kan alltså med gott samvete äta en rimlig mängd mörk choklad som en del av en hälsosam kost”, säger Marika Laaksonen, doktor i näringsfysiologi, som jobbar på Fazers forsknings- och innovationsenhet Fazer Lab.

Ta en andhämtningspaus med lite choklad

Ta en liten paus från julstressen och koppla av med chokladmeditation:

Du kan ta närmare del av chokladmeditation och hur du kan sköta om din hjärna även på utställningen Använd hjärnan! på Heureka: https://www.heureka.fi/utstallning/anvand-hjarnan/ Fazer är samarbetspartner till utställningen.

Visste du detta om choklad?

• Kakaomassa innehåller cirka 20 % fibrer. Den exakta fiberandelen beror på i vilka förhållanden kakaoträden växer: kakao från Västafrika har ett lite högre fiberinnehåll än kakao från Sydamerika. *
  • Det slutliga fiberinnehållet i chokladen beror på chokladsorten: till exempel innehåller Fazer 70 % Pure Dark-choklad 12 % kostfiber, vilket motsvarar fiberinnehållet i ett vanligt rågbröd. Exempelvis innehåller fyra Karl Fazer 70 % mörka chokladpraliner 3,4 g fibrer.*
  • Mörk choklad innehåller rikligt med välgörande kalium, magnesium och kakaoflavanoler. Som en del av en mångsidig och hälsosam kost främjar kalium nervsystemets normala funktion och ett normalt blodtryck. Magnesium motverkar trötthet och kraftlöshet, och kakaoflavanoler bidrar till att hålla blodkärlen elastiska, vilket främjar en normal blodcirkulation.
  • För att uppnå hälsoeffekterna skall det dagliga intaget av flavanoler vara 200 mg. Det får du av en knapp tredjedel av en Fazer Pure Dark-chokladkaka eller fyra Karl Fazer 70 % mörka chokladpraliner.

*Salminen M. Kaakaon ja suklaan ravintokuitu. EKT-sarja 1846. Helsinki: Helsingin yliopisto, Elintarvike- ja ravitsemustieteiden osasto 2018.

**Bl.a. en undersökning som finansierades av Fazer och som genomfördes av sektionen för näringslära vid Helsingfors universitet under ledning av professor Mikael Fogelholm 2015. I undersökningen deltog 22 personer som ersatte ett dagligt mellanmål med motsvarande mängd mörk choklad (49 g Fazer 70 % mörk choklad).

På Fazer undersöks vilka effekter choklad har på välbefinnandet bl.a. inom programmet Fazer Brainhow. Läs mer www.fazergroup.com/brainhow

Fazers medietelefon är öppen vardagar klockan 8–16, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com

Bilder: http://www.fazergroup.com/pictures - Media_Press - Fazer Pure Dark

Liisa Eerola, kommunikationsdirektör, Fazer Konfektyr, tfn +358 44 710 8860

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, mjölkfria produkter, vegetabiliska måltider och on-the-go-mat och -drycker samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Fazers mission är Mat med mening Koncernen har verksamhet i åtta länder och exporterar till cirka 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, engagerade och kunniga medarbetare samt företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2017 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser