Mattias Wivesson utnämnd till inköpschef för Fazer-koncernen

Fazer-koncernens inköpschef Petteri Nisonen har beslutat att lämna Fazer. Mattias Wivesson, ekon.mag., (f. 1975) har utnämnts till ny inköpschef (CPO) och medlem i Fazers utökade ledningsgrupp. Mattias tillträder sin tjänst den 1 september 2024.

Mattias Wivesson är en erfaren ledare inom inköp och kommer från Orkla där han arbetat sedan 2005. Sedan 2022 har han haft positionen som Senior Vice President för inköp för Orkla-koncernen och dessförinnan positionen som Vice President för inköp för Orkla-koncernen. Under sin karriär har Mattias även haft många andra betydande inköpsuppgifter i företaget.

”Under de senaste mycket turbulenta åren, som präglats av tillgänglighetsproblem, hög inflation och låg visibilitet, har rollen som CPO blivit mer avgörande än någonsin. Mattias är en erfaren inköpschef och jag är mycket glad över att kunna välkomna honom till Fazer,” säger Christoph Vitzthum, VD och koncernchef. ”Jag vill också tacka Petteri för hans betydande insats för vår framgång och resiliens under de utmanande åren han har lett vår inköpsorganisation," fortsätter Christoph Vitzthum.

”Jag är ivrig att påbörja denna resa i ett företag med en fantastisk erfarenhet av att utveckla ikoniska varumärken. Jag ser fram emot att samarbeta med det engagerade teamet på Fazer för att ytterligare stärka inköpsverksamheten och säkerställa att vi fortsätter att leverera utmärkta produkter i en mycket spännande framtid," säger Mattias Wivesson.

FÖR MER INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA:

Joséphine Mickwitz, Executive Vice President, Kommunikation & Hållbarhet,
Fazer-koncernen,
josephine.mickwitz@fazer.com, tfn. +358 400 784 889

Fazers medietelefon är öppen mån–fre kl. 8.00–16.00,
media@fazer.com. tfn. +358 40 668 2998

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika över 130-åriga arv, djupa  konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till mer än 40 länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2023 uppgick till 1,2 miljarder euro.