Mignon-ägget är en påskklassiker, se hur påskäggen tillverkas på chokladfabriken i Vanda

Fazer sänder sin första direkta videosändning på det sociala mediet Facebook onsdagen den 24 februari 2016. Du kan följa Mignon FB Live-sändningen på Fazers Facebook-sida. I år firar den klassiska påskprodukten sitt 120-årsjubileum. Fazer började tillverka Mignon-ägget i äkta hönsäggsskal år 1896.

Fazer sänder sin första direkta Facebook-videosändning från Mignon-äggens produktionslinje på chokladfabriken i Vanda onsdagen den 24 februari 2016 kl. 12–13. Du kan följa sändningen på Fazers Facebook-sida. Vissa delar av den delas också på bildtjänsten Snapchat. Tittarna kan delta i sändningen genom att kommentera och ställa frågor om tillverkningen av Mignon-äggen på Fazers Facebook.

”Mignon-ägget saknar motstycke i världen och har en lång historia. Eftersom tillverkningsmetoden varje år väcker intresse, vill vi fira Mignon-äggets jubileumsår och visa tillverkningen i direktsändning”, säger Reija Laaksonen, digitalchef vid Fazer Konfektyr.

Finsk design och hantverk

Fazer började tillverka Mignon-äggen redan för 120 år sedan. Fazers grundare Karl Fazer fick idén till produkten på en affärsresa i Tyskland och började tillverka denna finländska påskklassiker på sin fabrik så tidigt som år 1896. Mignon-äggen tillverkas på Fazers chokladfabrik i Vanda enligt det traditionella receptet. Tillverkningen inleds i december varje år och pågår cirka i tre till fyra månader. Under jubileumsåret produceras cirka 1,6 miljoner Mignon-ägg och varendaste ett görs för hand.

Mignon-ägget är finsk design. Mignon-äggets äkta hönsäggsskal kommer från finländska hönsgårdar och de utvalda hönsäggen skickas till DAVA Foods Finland Oy i S:t Karins för vidare bearbetning. Man väljer med omsorg ut de ägg som har just rätt storlek. De töms sedan med en särskild sugmetod samt rengörs, desinficeras och torkas omsorgsfullt.

På Fazers chokladfabrik fyller man äggskalen en åt gången för hand med läcker mandel- och nötnougatfyllning, 52 gram. När ägget har fyllts placeras det i en kyltunnel för att stelna. Öppningen tillsluts med en blandning av sockermassa. Också förpackningen sker för hand.

facebook.com/fazersuomi

Snapchat: FazerSuomi

Reija Laaksonen, digitalchef , Fazer Konfektyr
tfn 040 536 3494, reija.laaksonen@fazer.com

Liisa Eerola, kommunikationsdirektör, Fazer Konfektyr och Fazer-koncernens partnerskapsprogram

tfn 044 710 8860, liisa.eerola@fazer.com @liisaeerola

Medietelefon: + 358 40 6682 998, vardagar kl. 8–16

Bildmaterial
www.fazer.fi/kuvapankki: ”Media_Press”, ”Fazer 125 years”

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till över 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, de kunniga medarbetarnas passion och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Målsättningen är att dela ett gott liv, varenda dag.
Fazer-koncernens omsättning 2014 uppgick till mer än 1,6 miljarder euro och företaget har över 15,000 anställda. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.