Mindre plast i Oululainen Reissumies förpackningar: 10 miljoner färre brödpåsar om året

Fazer Bageri minskar användningen av plast i Oululainen Reissumies-brödförpackningarna. Genom förnyelserna sparas årligen över 25 000 kg plast, vilket motsvarar 10 miljoner Reissumies-påsar. De förnyade förpackningarna finns i butik från och med mitten av februari.

Den nya, måttbeställda förpackningen sitter bättre på Reissumies än den förra. Mängden plast minskas bland annat genom att slimma till måtten på förpackningarna och tunna ut materialet.

”Vi går igenom varenda en av våra förpackningar. Plastminskningen som vi har åstadkommit med Oululainen Reissumies Fullkornsråg-förpackningen är bara början. Vi kommer nämligen att minska och tunna ut plasten överallt där det bara går”, säger Markus Hellström, VD för Fazer Bageri Finland. ”Vårt mål är att vi senast 2025 ska använda 20 procent mindre plast än 2018.”

Fazer Bageri jobbar hela tiden systematiskt för att hitta mer miljövänliga förpackningsmaterial och för att minska och återvinna plast. För närvarande är 99 procent av Fazer Bageris förpackningsmaterial återvinningsbara. Även de sista förpackningsmaterialen blir återvinningsbara inom kort.

”Även om vi minskar all onödig användning av plast är det ändå bra att komma ihåg att brödförpackningarna ska skydda bröden

så att de hålls färska så länge som möjligt, vilket i sin tur ger upphov till mindre matsvinn”, säger Hellström.

Vi har också förbättrat återvinningsanvisningarna på förpackningar så att konsumenterna enkelt kan sortera förpackningarna rätt. På detta sätt hålls råvaran som använts i förpackningen i omlopp så att den kan användas på nytt. ”Vi har fått mycket positiv feedback från konsumenterna om de nya återvinningsanvisningarna för att de är så tydliga”, säger Hellström.

Vid sidan av att minska användningen av plast fokuserar Fazer Bageri i sitt hållbarhetsarbete på att minska koldioxidutsläppen, motverka övergödningen av sjöar och vattendrag och minska matsvinnet.

Anniina Niemistö, kommunikationsdirektör, Fazer Bageri Finland, anniina.niemisto@fazer.com, tfn +358 40 674 4672

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8.00–16.00, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, växtbaserade måltider, mjölkfria produkter och on-the-go-mat och -dryck samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Fazers mission är Mat med mening. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2017 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.