Naturlig smak och sötma i Amica-restaurangernas nya utbud för mötesservering

Amica-restaurangernas catering för möten förnyas nu när våren nalkas. I mars kommer det delikata sortimentet att utökas med Natural Plus-produkter som gör gott för välbefinnandet. I smoothies, raw food-kakor och bröd används inhemska bär och naturliga smaker. Godsakerna innehåller inget tillsatt vitt  socker och många av produkterna är glutenfria. Dessa mellanmål, som införs på kundernas önskemål, ger gott om energi, protein och fiber.

I Natural Plus-sortimentet ingår bland annat smoothies, raw food-kakor, bars, bröd och bredbara pålägg av hummus. Produkterna innehåller naturliga smaker som havtorn, morot, avokado, cashewnötter och blåbär. I recepten används mycket frön och nötter, sötman kommer från frukt och honung och proteinet från vassleprotein.

Finländare vill ha lätta mellanmål som ger energi. Amica-personalrestaurangernas kunder har önskat hälsosam servering på möten och som mellanmål. I responsen har man framfört önskemål om hälsosam, färsk och sockerfri mat. På önskelistan finns också proteiner och fibrer samt godsaker som lämpar sig för specialdieter, så som vegankost.

”Megatrenden inom välbefinnande syns också i serveringen på möten – där håller också traditionerna på att förändras. Man vill genomföra sina möten så effektivt som möjligt och därför vill man ha uppfriskande mellanmål. De nya produkterna lämpar sig också till exempel som mellanmål när man åker hem från jobbet eller före träningen”, säger Marianne Nordblom , direktör för gastronomi och produktutveckling på Fazer Food Services i Finland.

Trender förutsätter nya produkter

Natural Plus-produkterna är resultatet av en lång produktutveckling på Fazer Food Services. Produktutvecklingen följer noga trenderna i omvärlden och finslipar produkterna så att de faller i finländarnas smak. Att skapa nya produkter är utmanande men tillfredsställande. I mars serveras resultatet av ett 18 månader långt arbete på kundernas mötesbord.

”Natural Plus-produkterna är riktiga supermellanmål. Konsumenterna vill ha hälsosamma och färska mellanmål samt en mindre mängd socker och gluten i sin diet. Natural Plus-produkterna tillgodoser dessa önskemål”, säger Marianne Nordblom.

Natural Plus-produkterna tillagas alltid i restaurangens eget kök. För att smaken ska vara god är det avgörande att produkterna är färska. Från och med mars kommer Natural Plus-delikatesser att finnas till försäljning i vissa Amica-personalrestauranger och studentrestauranger i Finland.

Din företagsrestaurang svarar gärna på frågor om Natural Plus-produkterna, kontaktuppgifter finns på webben:www.amica.fi/sv-FI/

Exempel på Natural Plus-produkter

Avokado-limesmoothie (G, LF)
Fruktig nötbar (G, LF)

Apelsin-morotshummus (G, L, M, Veg)

Mandelsemla (G, L, M)

Rå kaka med blåbär och jordgubb (G, L, M)

G glutenfri, M mjölkfri, L laktosfri, LF laktosfattig, Veg Lämpar sig för vegankost

Mer information:

Marianne Nordblom, direktör, produktutveckling och gastronomi, Fazer Food Services tfn 0400 605 778
Laura Tötterman, kommunikationschef, Fazer-koncernen, tfn 044 711 9550

E-postadresserna har formatet fornamn.efternamn@fazer.com

Tryckbara bilder: www.fazergroup.com/pictures, ”Media_Press” ”Natural Plus”

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr och kexprodukter samt måltids- och cafétjänster. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till över 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, de kunniga medarbetarnas passion och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Målsättningen är att dela ett gott liv, varenda dag. Fazer-koncernens omsättning uppgick till knappt 1,7 miljarder euro år 2013, och antalet anställda är över 15 000. Fazers verksamhet styrs av de etiska principerna som grundar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.