Nu finns favoritsmakerna av Fazer Yosa Havremål i nytt förpackningsformat på 400 gram

På konsumenternas begäran lanseras Fazer Yosa Havremål i favoritsmakerna Persika & Passionsfrukt och Jordgubb & Banan, bekanta från dubbelpack, nu även i en större förpackning. Dessa veganvänliga, fermenterade havremellanmål är helt växtbaserade och deras läckra smak gillas av både stora och små. Nu finns det fem olika smaker i förpackningar på 400 gram.

Fazer fortsätter att utveckla Fazer Yosa-produkterna som en del av investeringarna i nordisk havre och växtbaserade produkter. Efterfrågan på växtbaserade produkter har ökat avsevärt under de senaste åren och till exempel i Västeuropa ökar den totala marknaden för mjölkfria produkter med över 17 procent om året.

”Vi vill stärka de växtbaserade produkternas ställning som en del av den dagliga kosten genom att lansera förpackningar i nya format för dagligt bruk. De efterfrågade smakerna Jordgubb & Banan och Persika & Passionsfrukt är populära bland både stora och små. De har Fazer Yosa-produkternas karaktäristiska sammetslena smak”, säger Tiia Antila, varumärkes- och kategorichef för Fazer Yosa.

Havremålen i den större förpackningen på 400 gram räcker till fler och passar såväl till frukost som mellan- och kvällsmål. Förpackningen är återförslutningsbar och en öppnad förpackning är enkel att förvara i kylskåp.

Havre är den bästa basen i växtbaserade mellanmål

Enligt en marknadsundersökning som Fazer har gjort anses havre vara den bästa basen i växtbaserade mellanmålsprodukter. Fazer Yosa Havremålen är fermenterade och innehåller rikligt med acidofilus- och bifidobakterier. I Fazer Yosa-produkterna används förstklassig finländsk havre, som även lämpar sig utmärkt för fermentering. Fermenteringen ger Fazer Yosa-produkterna en sammetslen och naturligt fräsch, karaktäristisk smak.

Fazer Yosa erbjuder enkla lösningar under dagen

Fazer Yosa-produktfamiljen erbjuder konsumenterna läckra havrebaserade produkter som kan avnjutas var och när som helst. Till sortimentet hör flera innovativa havredrycker och -mellanmål samt matlagningsprodukter, bland annat proteinrika Fazer Yosa Havrebit och fermenterad Fazer Yosa Havreglass, som lanserades i butik våren 2019. Fazer Yosa-havreprodukterna säljs förutom i Finland även i övriga Norden.

Tiia Antila, varumärkes- och kategorichef, Fazer Yosa, Fazer Lifestyle Foods, tiia.antila@fazer.com, tfn +358 50 347 5020

Fazers medietelefon är öppen vardagar klockan 8–16, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com

www.fazergroup.com/pictures - Media_Press - Fazer Yosa

Följ oss på Facebook (Fazer Yosa), Instagram (@yosaot) eller med hashtaggarna #fazeryosa #weknowoats.

Fazer Yosa-produkterna: https://www.fazer.fi/yosa

1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med en mission att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Detta är Northern Magic. Made Real. I dag är Fazer ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, växtbaserade måltider, mjölkfria produkter och on-the-go-mat och -dryck samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i nio länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgång grundar sig på Karl Fazers vision, värderingar och kreativitet: bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2018 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till över 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact